Vasárnap reggel, 2006 június 11-e. (Tegnap este három kolumnát is megtöltött a blogol.hu nyitólapon az épen online felhasználók azonosítóinak a listája, most hárman vagyunk :) Vasárnap van, eléggé kora reggel :))
Rossz az idő! Hűvös van (nem is ígér sokkal jobbat ameterológia, kedden várnak csak nyári időt), borult az ég és vizes odalent a föld, éjszaka esett. Nagyon szép zöld fű, fa, virág, "nekik" ez a hűvös és nagyon csapadékos idő nagyon kedvez, de én már szeretnék egy kis igazi nyarat. Vagy valamit, ami közelebb van a nyárhoz mint a köraőszhöz :)
Az utolsó (nem is teljes) hétre készítek óravázlatokat. Szilveszterkor van tele a média: újság, rádió, TV azzal, hogy lezárunk egy évet és újat kezdünk. Nekem júniusban és szeptemberben van ilyen érzésem, bár ez valószínűleg szakmafüggő is, kinek mikor ér véget a ciklikusan egy éven átt végzett napi tevékenysége... Szóval az utolsó hétre töltődünk... Elég sok kijavítani való dolgozat vár még javításra. Ebben a tanávben az órai tanári vezetett illetve önálló órai gyakorló feladatokon volt a hangsúly (hiszen az érettségi is ilyen: feladat-orientált), ebből következik, hogy kevesebb, sokkal kevesebb jegy született mint mk. pár évvel ezelőtt (amikor is hangsúlyozottan az elméletinek nevezhető részen volt ahangsúly amit sokkal egyszerűbben, kevesebb rékészülésel lehet számonkérni és javítani is könnyebb). Mostanra a diákok többségének van otthon számítógépe, nem nagyon megátalkodott dolog az otthoni gyakorlást is feltételezni, ez ár éve nem így volt. Akkor egy-két diák rendelkezett hazsnálható géppel, ma kb. egy osztályból ennyien nem rendelkeznek olyan géppel, amin irodai szoftver futtatható. Idén már csak egészórás dolgozatok voltak, csak az egyes témakörök feladatival (leszámítva a nulladikosok és a kilencedikesek legelső dolgozatát, ott még nem volt más ismeret mint amit "szóban" számon lehet kérni).
Szóval kevesebb a jegy, ezért aztán az utosó hétre is maradt még számonkérés: elég sok olyan, amit ki kell osztani és egyet még meg is kell íratni. Szerintem így is határon van a jegyek száma, alsó határon, ennél kicsit több jó lenne a következő évre. (Az őszi félév nagyjából rendben van, atavaszira kell jobban ügyelni: a tavaszi szünet elvesz időt illetve idén is elvett egy bő hetet a párizsi utan. Utóbbi jövőre is lesz, előbbi nem valószínű...) A dolgozatok számával kapcsolatosan a baj csak az, hogy egy heti egy órás tárgynál nehéz kérdés az, hogy adott órán számonkérjünk, avagy gyakorló feladattal a meglevő ismereteket csiszolgassuk, igyekezünk készséggé alakítani. Mindkettőnek van haszna, de sajnos a kettő együtt nem (vagy csak nehezen) oldható meg. Meg lehet persze oldani: a következő tanávben erre kellene próbálkozást tenni, azaz az órai munkára jegyet adni. Mk. itt nagyon rossz jegy nem jöhet szóba, tehát egyfajta negatív motiváció nem lehetséges (nem értelmes hozzáállás atanár részéről azt hiszem), de pozitív annál inkább... Majd meglátjuk.
Megfontolandó még a házi feladat kérdése is. Annak persze, aki a legkisebb ellenállás irányában egészen egyszerűen csak túl akar lenni mindenen ami iskolai doog, értelmetlen a móka, lemásolja másról és kész. Semmilyen tárgyból nem ilyen egyszerű más munkáját sajátként beadni, mint itt. De azért annak, aki akar gyakorolni, jó ötlet lenne, lehetne. Persze ez is több tanári munka :( Igaz, jegyet lehetne rá adni, ami a számonkérés objektivitásán javíthatna. Végül is ez is egyfajta számonkérés. (Több más dolog mellett a jegyek számának szaporítása -- ha azok mögött valami markáns teljesítmény áll --, a számonkérést közelítheti a valós értékeléshez...) Szóval megfontolandó a házi feladat intézméynének a bevezetése. A nulladikosaimnál mindneképpen szeretném és esetleg az őszi félévben a 12-eseknél lehetne erre próbát tenni. Ha minden igaz, akkor 2006 szeptemberétől a 11-esek és a 12-esek is heti kettő órában kapnak informatikát, ez sok mindent elvégezhetővé tesz a tanórán, de a 12-esek ősszel még nincsenek annyira leterhelve, hogy ez ne lenne megvalósítható. Nagyon sokan vannak, lehetnek online otthonról is (nem csak hogy gépe de sokaknak valamilyen, gyakorta szélessávú internet-je is van otthon), a beadás tehát megoldható lenne. A kidolgozás is, de végül is az iskolában is csinálhatja délutánonként. Erre is azt mondom, most, a tanév végén, amit fentebb a számonkérés jegyeinek szaporítására: majd meglátjuk.