(#1068) 2009. szeptember 09. szerda
Hétfõn volt határidõs a tantárgyfelosztás. Maga a tantárgyfelosztás legalább kettõ dolgot jelent. A számunkra fontosabb az az, hogy tanévente olyan kora tavasszal elkezd formálódni az, hogy a következõ tanévben milyen osztályaink is lesznek. Ez mondjuk évrõl évre alapvetõen nem változik, ám annyit mindig, hogy emiatt mindig végig kell gondolni a követezõ év tárgyait. A szakképzés mindig, vagy egészen pontosan: mostanában évrõl évre változik elég sokat, a közismereti képzés a kétszintû érettségi bevezetése óta hálistennek nem. A szakképzés most az OKJ-s képzés felfutása miatt illetve mert már nincsenek autóelektronikai mûszerészeink, hát ezért elég jelentõsen változott egyik évrõl a másik évre az, hogy hány a szakképzõ osztály, mit is tanulnak és azt ki is tanítja. A közismereti képzést a nyelvi szerkezet bolygatta kicsit meg, egyre kevesebb diák akar és tud németül tanulni és egyre többen angolt. Na szóval ezek és hasonlóak miatt már valamikor február táján el kell kezdeni a következõ év ilyen szintû tervezését. Ez olykor hamarabb megvan, olykor, mint (sajnos) a legutóbbi tanév végén is, GyES-ek, nyugdíjazások miatt elég sok volt a személyi változás is. Ez az a tantárgyfelosztás amit a napi munkában használunk, ez a sajátunk. Egy másik tantárgyfelosztás, amit a fenntartónak kell leadni. Amióta foglalkozom ezzel, ezt mindig valami programmal kellett megcsinálni és emlékszem, elsõre is feltûnt hogy a kettõ nem pontosan ugyanaz. Ilyen vagy olyan okokból az ilyentájt megcsinálandó tantárgyfelosztásban úgy szerepelnek a számok ahogyan a fenntartó azt kéri, ez lehet hogy neki hasznos összesítés, kimutatás elkészítéséhez, de „idelent”, a napi munkához nem egészen használható.
Tegnap lettem meg a leadandó tantárgyfelosztás elsõ szakaszával. Ez az adatbevitel, ez az ami nagyon sokáig tart, ez az ami nagyon munkaigényes és ez az ami idén különösen „érdekes” volt, mert egy új programmal kellett nyomni. Nem jó hogy új, mert minden új program tartalmaz gyerekbetegségeket és amikor élesben és határidõre kell dolgozni ilyennel, az roppant stresszes tud lenni. Jó viszont hogy új, mert a régi rossz volt: akkor is az volt, ha hiába panaszolta az ember felhasználóként, a másik oldal, a fejlesztõk csak nyomták hogy ez milyen jól használható. (Érdekes, majdnem ugyanazok a fejlesztõk az új rendszer elõnyeit domborítandó most már reálisan értékelik a régit, nagyjából úgy, ahogyan azt annak idején tettük felhasználóként de amit akkor nem illett kimondani. Ha ennek van tanulsága, hát az körülbelül annyi, hogy egy ilyen, a fenntartó által használni kötelezõnek elõírt programról a felhasználónak lehet reális és helytálló a véleménye. Az egy dolog, hogy ezt illik-e lekommunikálni, de ettõl még a tény tény marad. Nem tudom még, a mostani program ilyen jellemzõit, nyûgeit bajait lehet-e és sikerül-e úgy közzétenni, hogy érdemi változás legyen, hiszen nem nekünk, nem a mi igényeink hanem a fenntartó elvárásai mentén készítik.)
Nem tudom, jövõre kell-e, de leírom. Elsõ lépés a tantervek felvitele. Sem itt sem az óratervnél sem a tantárgynál nem kell egy objektumon mást érteni mint a nevét (meg a kapcsolatait), tartalma nincs, tehát a tanterv felvitele nem jelent igazi tanterv bevitelt. Ez jó. A tanterv annyiféle, ahányféle óraszerkezet csak létezik, legalábbis horizontálisan azaz egy évfolyamon belül. Most a 9 és 10 évfolyam egységes volt, egy tantervvel és annak elsõ két évfolyaméval ezt tudtam kezelni. A 11-esek már kétféle óraszerkezetben nyomják, ide két tanterv kell, igaz ennek csak a 11-es óratervét kell kitölteni de az bizony más-más. A 12-eseknál ugyanez a helyzet, a 13-osoknál is kettõ, mind a három 14 más óraszerkezetû tehát ez három tanterv és a 15-esek szerencsére egyformák. Ha a tanterv megvan, akkor az óratervi tábla kitöltése jön, azaz melyik évfolyamin milyen nevû tárgyból mennyi van. Ha ez megvan, lehet az osztályokat létrehozni az adott tanévre, na itt már jelezni kell, melyikhez melyik tanterv tartozik. Ha ez is megvan, lehet a tavalyiakat átléptetni, ez nagyon macerás. A 90%-a persze simán megy de a maradék 10%, a bukottak, a kimaradottak a más osztályba kerültek megkomplikálják a dolgot. Az is, hogy nem mindenki volt nálunk az elõzõ tanévben: két -féle módon kerülhet be diák, vagy beírjuk – ezt ki szoktam adni Sárikának – vagy KIR importtal. Ez vagy megy, vagy nem megy, utóbbi esetben megint csak kézzel kell bevinni. Ezután jön annak megadása, ki melyik osztálynak milyen tárgyból mennyi órát is tart, azaz a szorosabb értelemben vett tantárgyfelosztás. Aztán ha ez megvan, jönnek a szakkörök, korrepetálások. Ezzel párhuzamosan a személyek, dolgozók, alkalmazottak adatmegadásánál ahol kell ott rögzítendõ órakedvezmény, és ha mindez megvan lehet feladni. Szerda este csak megvolt ez is, ami persze a hátfõ estéhez képest csúszás, de tavaly, tavalyelõtt ha jól emlékszem több volt a késés...