Tegnap, mert hogy már nincs SzÁMALK és órám sem volt sok, elbíbelődhettem a srácaim feladataival.
A kicsikkel, a kilencedikesekkel a táblázatkezelőt nyomjuk, hát mit mondjak, nem egyszerű... Pedig jó csapat, értelmesek és ami talán még fontosabb is: érdeklődőek, habár szeretnek hülyéskedni, ez talán nem több az életkoruk sajátosságánál, ezzel együtt elég jól vezethetőek, munkára foghatóak. Viszont a korábbi tananyagrészekkel ellentétben, a prezentáció kezeléssel, a szövegszerkesztéssel és a HTML lap készítésével ellentétben itt, ahol nem is egyszerű függvények megismerése és használatának elsajátítása lenne a feladat, na ez nagyon nehezen megy. Pedig igazán trükkös dolog a középszintű érettségi követelményekben nincs is. A neházlovasság: a FKERES() illetve a VKERES(), a SZUMHA(), az INDEX() és a HOL.VAN(), az AB.MEZŐ(), AB.SZUM() mellett a második vonal, a SZUMHA(), maga a HA(), az ÁTLAG() függvények használata nem megtanulhatatlan és még nekik, akik azért az átlagnál több affinitást mutatnak a közismereti informatika iránt és ráadásul heti öt óra adatott meg nekik is, nekem is velük, na még nekik is elég nehezen megy. Erről az jutott tegnap eszembe, hogy a legutóbbi egyik főiskolás foglalkozáson a másodéveseknek, akik 2009 nyár elején informatikából szigorlatot tesznek, a beugró feladataik között lesz ilyen is – na ennek kapcsán a foglalkozás utolsó óráját egy ilyen szintű feladat megoldására fordítottuk. Az eredmény elgondolkodtató volt. A körülbelül 15 fő harmada elboldogult vele, bár kellett a segítség, ezzel együtt látszott hogy nem ott és akkor használnak első alkalommal Excel-t. A másik harmada komoly nehézségek árán értette meg, miként is kellene megcsinálni – meg ennyi idő és enyi előismeretek után nem is tudták csinálni a feladatot. A harmadik harmada az alapfogalmakkal: cellahivatkozások, munkalapok, XLS formátum sem volt tisztában! Hát.. Azért az eléggé alapvető hoyg valaki felsőfokú végzettséggel iylen eszközt magabiztosan kezeljen! OK hogy ez levelező felnőttképzés és akik ebben vesznek részt, természetesen még nem estek mert nem eshettek át azon a közoktatáson aminek szerves része az informatika – bár ezt egyes helyeken azért nem egészen így interpretálják – tehát hogy a főiskolai képzés erre építhet. Ezt több hallgató meg is jegyezte, hol tanultak volna korában ilyet! OK megértem és el is hiszem, de én sem tanultam ezt zsenge gyerekkoromba! :) Szóval ettől kezdve nem is annyira érthetetlen hogy a gyerekeimnek ez nehezen megy, illetve a másik fontos folyamánya mindennek: a lapomra a tavalyihoz hasonlóan kell ilyen jellegű gyakorló feladatokat kitenni, többet is és többfélét is talán mint tavaly mert a hallgatók többségének kell bizony erre gyútnia. Hogy meg is teszik-e az egy másik kérdés, a lehetőséget mindenesetre biztosítani kell.
Kár, hogy mondjuk ahogyan a SzÁMALK-os képzésben van olyan tárgy, hogy ECDL kompetenciák, ami felteszem, pont ennek a hiánynak, ennek az áthidalandó távolságnak a kezelésére kell ami a hallgatók effektív és elvárható ismeretei között van, szóval ahogyan ott van ilyen, itt a főiskolai tananyagban ez nem szerepel. Maradnak az én kicsiny gyakorló feladataim meg az ilyen lopott órák :)