Megint eltelt kettő hónap, a napokban ismét esedékes a kéthavi munkaidő elszámolás leadása. Erről biztosan írtam már post-ot, falrengető újdonság (meg érdekesség) ebben az írásban sem lesz most... A humán kabinetben (magyarosok és történelmet tanítók tanárija, hat kolléga íróasztala és gépe van ott) kellett a gépeken igazgatnom tegnap valamit. Egészen pontosan egyetlen gépen... A kabinetben kettő nyomtató van és mára úgy látom ez lett a szűk keresztmetszet. Mivel ezek kis kapacitású nyomtatók, hálózati opció nincs rajtuk, a WindowsXP saját erőforrás-megosztását kellene használni rajta de nagyon nem tetszik ez nekem – lehet, azért mert nem boldogulok vele. Annyira nem világos, mi kell ahhoz hogy egy gép elérje a másik által megosztott erőforrást, jelen esetben a nyomtatót, hogy pár kísérlet után elnapoltam az egészet, marad az hogy aki nyomtatni akar, fizikailag is azt a gépet keresse fel amihez a nyomtatót kötöttem. (Pedig meg kellene oldani és meg is lehetne – a másodikon egy kisebb kabinetben, a matekosoknál ahol három gép van csak, ott a dolog működik – igaz ott a lokális azonosító minden gépen azonos, lehet hoyg ez a nyitja a dolognak. Remélem nem, mivel – erről írok kicsit máris – a humán kabinetben éppen az a lényeg hogy nem azonos a kollégák lokális azonosítója sem.)
Szóval... A dolog úgy kezdődött, hogy Edina a KetExPro – ezzel az Excel-re épülő alkalmazással csináljuk a tanárok kéthavi munkaidőkeretéek könyvelését, elszámolását – nem megy a gépén, nézzem már meg. Megtettem, a hír nem esett jól Edinának: valaki törölte az XLS-hez tartozó PRO állományt (mint olyat, amit az alapképzett user feleslegesnek tart mert nem tudja, mi a szerepe). Mint kiderült, a gépen egyetlen azonos-tó van, Edináé, tehát a törlést akárki megtehette aki a gépe elé ült, és mert csak onnan lehet nyomtatni, majd mndenki megtette ezt az utóbbi két-három hétben. Na ezen kellett változtatni és meglepő, hogy WindowsXP-t használva olyan hálózaton ahol nincs DC (Domain Controller, azaz egyáltalán nincs tartomány), ez mennyire macerás tud lenni. Elsőre az öt user definiálása, persze hoyg egyszerű legyen mindenkinek az igazi neve az azonosítója (kivéve akinek olyan hosszú az asszonynév miatt, amit nem fogad el a WindowsXP). Utána mindenkit beállítani az uj user-ek közül rendszergazdának, mindenkinek trükkös, nem szívatós d nem is könnyű jelszót kreálni, majd ezt: azaz a user nevet és a jelszót egy Word doksiban leírni, kinyomtatni, mivel hogy a kollégákat ezen változtatásról értesíteni kell. Ezen bevezető lépések közben is figyelni kellett arra, hogy minden új user kapcsán a jelszó megváltoztathatatlanságát és a le nem járó státuszát beállítsam, mert volt már azzal kapcsolatban negatív tapasztalatom, milyen amikor lejár a lokális azonosító jelszava mondjuk 30 nap tán és a kolléga nem tud bejelentkezni – aminél csak az kellemetlenebb, hogy amikor beszámol a bajról, fogalma sincs mi is a baj, azt is nekem kell megkeresnem... Szóval amikor készen lett az öt új user aki rendszergazda, akinek van jelszava ami le sem jár, meg sem lehet a user által változtatni, amikor mindez papírra is le lett nyomtatva, amikor az azonosítójuk még rendszergazdai, akkor mindegyikkel bejelentkeés, hogy a WindowsXP kialakíthassa a profilokat, el kell indítani egy Office alkalmazást mert persze az is molyolgat még egy sort a friss user-rel ráadásul olyanokat írogat valahova amit normal user-ként nem tud megtenni azaz ha a friss felhasználó az első Office alkalmazás indításakor nem rendszergazda akkor minden további indításkor ezt a molyolgatást megteszi. Ez után már csak vissza kellett állítani azt, hogy ez az öt új felhasználó normál user legyen azaz egymás anyagaira ne lásson rá, ne törölhessen olyat a másik anyagai közül amit feleslegesnek talál – ami az egész operáció kiindulása volt...
Látszólag pikk-pakk munka – de elvacakoltam vele elég sokat – remélem nem hiába, remélem amit kell azt a kollégák ettől kezdve zökkenőmentesen meg tudnak csinálni és ami meg komplikációkat okozhat azt egyátlalán nem lesznek képesek! :)