(#900) 2009. június 01., hétfõ
Javítom az informatika gyakorlati érettségi dolgozatokat (sok van, pedig jóval kevesebb mint tavaly és bizony elég unalmas munka), és egy dolog eszembe jutott. A sajátjaim közül azok vizsgáztak most, akik eredményei általában nem olyan jók, mint akik tavaly tették le: az ideiek is, a tavalyiak is elõrehozott érettségiként... Az adatbázis kezelõ feladatban azt, ami gondolkodást, találékonyságot igényelt volna, alig valaki csinálta meg. (Érdekes zárójeles adalék, hogy a legcsendesebb, látszólag leglassabb diák volt az egyetlen aki tudta, egy tábla minden mezõjét hogyan kell lekérni, senki más nem emlékezett erre, pedig elmondtam, igaz, kicsit régebben...) A WEB lap csinálós feladatot, ahol egyszerû szabályokat kellett betartani és a használt program pontos ismerete fontosabb mint a találékonyság, na ott szinte mindenki megcsinálta legfeljebb kettõ pont veszteséggel. Más szavakkal: amire ki lehet õket képezni, ami visszajöhet a számonkérés során ha eléggé begyakorolták, és itt a gyakorláson a hangsúly, nos az vissza is jön. Erre mondtam azt, hogy kiképezhetõek mindenre, feltéve ha eleget gyakoroljuk velük... És ezt nem átallottam Nóri elõtt kijelenteni, miszerint neki is be kellene vállalnia az elõrehozott infó érettségit, mert ki lehet akárkit képezni elég sok mindenre. Erre megsértõdött... Nem tudom, a kiképzésen mi a sértõ... OK, nem ugyanaz mint a tanítás... Bár lehet, annak aki oktat és ismeret ad át, a tanítás során mindig ott a mentség, hogy a tanított teljesítménye a tanított miatt marad el a várttól és nem amiatt, hogy aki tanít az nem jól csinálja a dolgát, amíg a kiképzés során nincs mese, a képzettnek mindenképpen el kell sajátítania, mentség nincs. A srácaim is így vannak vele: mind remekül importálta az adattáblákat, mind jól beillesztette a képeket a WEB lapba és megcsinálta jól a linket, tavaly még ezekkel is volt gond... Persze azt hiszem, a lényeg az hogy kit hogyan tanítanak képeznek, oktatnak valamire. Van akinek ez fekszik jobban és van akinek az. A nagy mutatvány felismerni azt, hogy mikor melyik a hatékonyabb...!