(#939) 2009. június 22., hétfõ
Nem kellene olvasnom a harmadéves (végzõs) fõiskolások levelezõ listáját... Ezt a listát annakidején – mert kérték – a Fáy-s szerveren csináltam, a Mercury nem egy nagyágyú de ilyet elég könnyen meg lehet benne csinálni. (Valószínûleg egy „nagy” mail szerverben is, de ehhez sem szerverem sem szakértelmem). Na szóval nem kellene nekem ezt a levélforgalmat olvasnom, nem biztos hogy jó ha megteszem. Mondjuk feliratkozva is azért vagyok, hogy ha gond van akkor elég hamar tudjak reagálni rá. Gond mostanában van de némi képzavarral nem hardveres hanem szoftveres és nem is szó szerint gond hanem inkább nagyon feszültek a hallgatók, Azt meg sem említem, listán sem tettem, hogy az egészen általánossá váló rövidítés nem szerencsés dolog. Egy hosszabb tétel – persze értelmesen hosszabb, nem terjengõs csak egy egészségesen túlreprezentált – megtanulása szerintem sokkal biztosabb, mint egy 100%-ra lecsökkentett tételé, nem beszélve arról hogy kell némi bátorság ahhoz, hogy lerövidítsenek valamit, hogy kihagyjanak egy tételbõl valamit, eléggé biztosnak kell abban lenniük hogy amit kihagynak az kihagyható, hogy az legalábbis nem fontos... Szóval rövidítenek, rövidítenek, ez az õ dolguk... Este, inkább már hajnalban, éjfél után olvastam egy levelet a levlistán, ami eléggé tömören és odavetetten kérdõjelezte meg az egyik, az én témakörömhöz tartozó tétel érthetõségét... A hangvétel zavart nem a mögötte levõ életérzés – ha lehet ennyire nagyképûen fogalmazni – mert természetes, ha nem is jó hogy a hallgatók erõsen zaklatott lelkiállapotban vannak, a vizsga közeledtével napról napra idegesebbek lesznek, és akár tetszik akár nem, ez a hangvételben is tetten érhetõ. Azt azonban nagyon erõsnek tartom, hogy a tételt érthetetlennek titulálják! Nem én dolgoztam ki tehát nem a sértett önérzet mondatja velem, de láttam közvetlen kidolgozás után és jónak tartom, alaposnak, részletesnek. Ha lehet hibája a tételnek – nincs! - akkor legfeljebb az lehetne hogy részletes. Habár, ezt mondtam fentebb is, szerintem kimondottan jó ha egy tétel alaposann részletesen, túlreprezentáltan kidolgozott! Ez az! És nem érthetetlen! Csak szellemi erõfeszítés kell hozzá, az meg szerintem elvárható egy államvizsga elõtt álló fõiskolai hallgatótól, akár nappalis akár levelezõs, akár „fõállásban” tanul akár munka mellet – természetesen utóbbit messzemenõen méltányolva, megértve, stb.! De nagyon zavart, sõt nyersebben fogalmazva bosszantott az a megfogalmazás, miszerint feltehetõen senki sem érti a tétel címét! Ráadásul és végezetül: volt egy szombat államvizsga elõkészítõ címén – akkor senki nem mondta, hogy a tétel címe érthetetlen!