(#1566) 2010. november 19., péntek
(táblázatkezelés) Egy tanárhallgató kolléga tart órát, péntek nulladik, a kicsikkel dolgozik, én „csak” hospitálok... A táblázatkezelõt kezdik el feldolgozni, ez a kicsik elsõ ilyen órája.
Természetesen sok apróságot másként csinálnák, de nem teszem szóvá mert ezek nem fontos különbségek, ezek a lényeget, a tanítást nem befolyásolják talán, ezek a tanárok eltérõ személyiségébõl fakadnak. Egy dolog azonban szöget ütött a fejembe: a hallgató kolléga, amikor egyszerû (összegzõ) képlet bevitelét kezdeményezi, akkor a függvényvarázslót használtatja, a direkt cellába írása a függvénynek mint alternatíva sem bukkant fel az órán (és felteszem, ha végig õ tanítaná a diákjaimnak akkor soha fel sem bukkanna). Elgondolkodtam, szóvá tegyem-e – valószínûleg fogom, de igen nagyon óvatosan... Mert, hogy feltehetõen ez is a fentebb említett apró különbség, a tanári egyéniségek és mindenekelõtt: elõélet, tapasztalat okán mutatkozó különbség.
Na pont ezért gondoltam írni: annakidején valamikor a nyolcvanas évek közepén találkoztam a táblázatkezelõvel elõször, az nem Windows volt még hanem DOS, és nem Excel hanem: QuattroPro... (Quattro-t én már nem használtam, illetve azután a QuattroPro Windows-os változatát sem, már ha volt ilyen neki). A DOS-os QuattroPro használata során fel sem merült semmilyen varázsló: a képletek ha jól emlékszem akkor direkt beírásával ismertem meg a táblázatkezelõt (ahogyan az egyes fogások: cella csoport kijelölés, cellaszerkesztés, navigálás is billentyûzettel esett jobban kézre habár a szöveges képernyõn a QuattroPro is kezelte szépen az egeret). Nem vagyok benne biztos – és nem néztem utána – sóval nem vagyok ebben biztos, mivel igen nagyon régen volt...
Feltehetõen ezért preferálom én a képlet közvetlen beírását, szemben azzal, ahogy mindenki más akit ismerek, a varázslót használja és használtatja. (OK, mi várható attól aki a jegyzettömböt a számológépet vagy a rajzolóprogramot a notepad, a calc illetve a pbrush futtatás ablakba írásával indítja el? :):)) Nem baj, legalább a diákok megismerik ezt is azt is, úgy gondolom így a legjobb...