(#1759) 2011. április 16., szombat
Hálózati ismeretek 2 tantárgy foglalkozása legelején a Tájékoztatás 4 tárgy számonkérése... Másodévesek, EJF...
(elõtte) Az utolsó foglalkozás a fõiskolásaimmal ma lesz. Ahogyan az õszi félévben sok van, úgy a tavasziban alig: idén kettõ alkalom csupán. Ahogy nézem a korábbiakat, a tavalyiakat például, egy vagy két éve, a Bolognai-rendszer bevezetése óta így van ez, igaz ha több a hallgató akkor két csoport van, idén ez sem volt, egy egy csoportnak egy egy foglalkozás, februárban volt egy és most. Ennyi... Ma meglesz a februári foglalkozás számonkérése, vizsga, ha úgy veszem hogy osztályzatért megy... Adatvédelmet is szeretnék elõadni nekik, aztán a hálózati ismeretek elõzõ tárgy kiegészítése és a foglalkozás végén a szigorlati beugró egyes feladatai gyakorlása, ez szokott a napirenden lenni...
(utána) A bevezetõ számonkérést – a kép akkor készült, elég nehézkesen mert a gép elemtartó ajtaja alig zárható – két részre bontottam. A februári Tájékoztatás 4 foglalkozáson nem volt Internet elérés és azt mégsem akartam hogy volt olyan tárgyuk de keresés meg nem, hát az elméleti kérdések mellé, mintegy második vizsgarészként kaptak öt kérdést amit a keresõvel kellett megválaszolni. Az elsõ a foglalkozás PPT-je alapján félig megválaszolható volt, de a feltett nyolc kérdés fele csak az elõadáson hangzott el – igazán nem akarok kitolni senkivel de eléggé zavar ha nincsenek ott a foglalkozáson de majdnem követelik a PPT közreadását, mert lehet hogy ez nem nappali hanem levelezõ képzés (az!), de azért a hétvégi foglalkozásokon meg kell jelenni. Meg is jelennek, csak egy-két fõ van aki még ezt sem teszi meg, igaz: vizsgajegyet azután szeretne...
(súlyozva)Na mindegy: az elsõ, elméleti rész nyolc kérdésébõl négy a kiadott anyag alapján megválaszolható volt, a másik négy csak a szóbeli kiegészítéseken hangzott el. Ezt a vizsgarészt igen változatosan teljesítették, ha akarom úgy vehetem: ezek a feladatok jók voltak mert széthúzták a csapatot: volt aki a kettest alig ütötte meg (tizennyolcból két fõ) és volt aki százszázalékos és egy aki majdnem százszázalékos teljesítménnyel kapott ötöst, a többiek arányosan e két véglet között... Ez szerintem reális... Ehhez a vizsgarészhez semmit sem használhattak... Ennek a vizsga résznek az eredményét a tantárgyi jegybe duplán számítottam be...
(gyakorlat: keresés) A másik vizsgarész az öt keresõkérdés, ehhez elvileg csak a gépet használhatták, kértem õket hogy egymással ne csevegjenek, de hát eléggé hiába (arról nem is beszélve, hogy ha net van akár WEB-es levelezõn is kommunikálhatnak habár ha jól láttam, nem tették). Itt mindenki ugyanazokat a keresõkérdéseket kapta, ez a feladat nehezebb volt mert piszok lassú a Sulinet még ilyenkor, még szombaton, még üres iskola mellett is. Ketten egy-egy kérdésre írták válaszul hogy Time out :) a többie kérdésre majdnem mindenki adott majdnem tökéletes választ, azaz egyfelõl ez a feladat nem húzta szét a csapatot másfelõl meg mivel módosította a vizsgajegyet, hát elégedetlen remélem senki sem lesz.
(jövõre másként?) Jó lesz ha még lehet jövõre is ezt csinálni, a számonkérést így csinálni, de egyrészt az elsõ részt lehet, kissé rövidebbre kell venni, másrészt a második részt, a keresõfeladatokat egyénileg kell majd kitalálni mert ez így túl egyszerû és igazán akkor lenne reális ha a net elérés gyorsabb lenne, lehetne....
(PPT) Nagyon elhúzódott a számonkérés és ezért elég késõn kezdhettem el az elméleti anyagrészt. A PPT PDF változatát közreadtam (igaz csak reggel tettem ki a dorozsmai.eu lapra de már hozzászoktak, volt aki azt kinyomtatva jött), na ennek kapcsán senki sem jegyzetelt semmi az elmondottakból pedig nyomatékosan mondtam, nem csak a kiadott de az elmondott (és le nem írt) anyag is anyag, éppen a szombati számonkérés mutatja, mennyire nem rögzül amit csak elmondok, nem jegyzetelnek és azt nem tanulják meg... Erre nem tudom, mi is lenne a jó megoldás, talán a nagyon, de tényleg és erõsen nagyon vázlatszerû PPT és akkor talán igyekeznének jegyzetelni is...? Attól tartok ezt meg kitolásnak élnék meg... Szóval megvolt az elméleti rész, tovább tartott mint gondoltam pedig eléggé tempósan kellett végigvenni...
(SQL) Ahogyan korábban is mindig, a szigorlat és fõleg a szigorlati beugró ilyen közelségében egy-egy feladatot is fel szoktunk dolgozni. Mivel õsszel elég sokat adatbázisoztam velük (sajnos nem biztos hogy megmaradt nekik), és mert tavasszal is volt ilyen tárgyuk B.Sz. Vezetésével, godoltam ez már a könyökükön jön ki, ezzel ma nem foglalkozunk... Egy prezentációkezelõ feladatot csináltam velük, ahogy láttam, kellett mert a fele az alapokkal volt tisztában, a másik fele azzal sem. A második feladat egy táblázatkezelõ lett volna mert azt sem nagyon használják, de érték ezért végül az adatbázis kezelõben csinálunk meg három extra SQL parancsot (INSERT, UPDATE és egy SELECT...INTO szerkezetet).
(gyakorlat elméletben) Ahogy elmondták, az a sok-sok óra amit a másik kollégával ebben a tavaszi félévben adatbázis-kezelésre fordítottak, elõadás volt! Hát erre mit mondjak... Ezt úgy lehet megtanulni ha csinálják, miért kell ebbõl elméleti elõadás... Ezt szerintem gyakorlatban kell csinálni, ha elméletet is felvezetünk (pont adatbázis-kezelésbõl persze kell), azt is csakis a gyakorlatra felfûzve... Szerintem – ezek szerint más nem így gondolja... Na ezek után megértem hogy az elvileg ehhez rendelt sok sok óra ellenére miért félnek pont a szerintem leg-átgyakoroltabb feladattípustól, az SQL alkalmazásától... Összességében: volt gyakorlat és ez jü, egy PPT-t megcsináltunk és ez is jó, nem mindenki fejezte be, ez nagyon nem jó (pedig ez a legkönnyebb feladattípus), a táblázatkezelõre nem maradt idõ, ezt nagyon sajnálom, és a másik foglalkozás-sorozat gyakorlattal ezek szerint nem megtámogatott tananyagrészébõl, az SQL-bõl három összetettebb parancsot kielemeztünk és kipróbáltunk, ez meg jó...
(nem pazarolva) (Meglódul a fantáziám: milyen remek is lenne, lehetne ha ezt az amúgy fura tananyag-zárványt ami az irodai alkalmazások gyakoroltatása [fõiskolai szint!?], ki lehetne arra használni hogy egy ingyenes csomag használhatóságába lehetne bevezetni a hallgatókat: a közszféra miért pénzel vajon az én adóforintjaimból egy kaliforniai multimilliárdost, miért nem a LibreOffice egyes programjai használtatásával gyakoroltathatjuk a szövegszerkesztést, a táblázatkezelést, a prezentáció kezelést vagy az adatbázis-kezelést? Mindent elvonnak, mindennel spórolni kell – miért nem spórolunk ezzel is?)