Na, ez a pillanat is elérkezett. Végeztem az idei dolgozatokkal.
Idén sok volt, 61 fő 12-es és egy fő 11-es érettségizett informatikából. A saját osztályomból: 24 érettségizőből (minden tanuló elkezdhette az érettségi vizsgát) 19 fő ezt a tárgyat választotta. Az eredmények eléggé ambivalens érzésekre adnak okot. Egyfelől jó, hogy ilyen sokan választották. Nem biztos, hogy elvi alapokon is helyes, de úgy hiszem: a tárgy amit a diák semmiképpen sem szeret, nem ér sokat. Persze csak a vonzódás nem elég és nem is feltélten várható el, hiszen amit tanulni kell azt a diák semmiképpen sem szereti feltétel nélkül (mi sem szerettük annakidején), de valami pozitiv attitűd azért csak kell. Szóval jó hogy ilyen sokan választják...
Jó az is, hogy két vagy három 100 pont feletti dolgozat volt. Nem tudom, jó vagy rossz: nem azoktól született ilyen eredmény, akiktől vártam. Ez mindenképpen intő jel, hogy nem szabad előfeltételezéssel élni a diákkal szemben (pontosabban a diák teljesítményével adott produkció kapcsán), még a saját régebbi teljesítménye sem ad elég alapot a teljesítménye megjósolására, pláne ha annyire eltérő a körülmény, mint ami egy évközi dolgozatra és az érettségire igaz. (A legfontosabb eltérés nem is a feladat jellegében vagy a számonkérés objektivitásában van -- igyekeztem ezeket év közben is az érettségihez hasonlóan alakítani --, hanem abban, hogy a diák mennyire veszi komolyan az évközi számonkérést és mennyire az érettségit.) Szóval az igazán jó dolgozatokat azok írták, akik ha nem is voltak rosszak év közben (sőt!), de igazán nem voltak a topon. Sebaj: amikor kellett, kitettek magukért.
Ami viszont egyértelműen negatív: a sajátjaim egészen gyenge teljesítményt nyújtottak. A teljesítmény alapján alig vették komolyabbra a figurát, mint egy évközi dolgozat során. (Azt pedig általában nem vették komolyan. Az előkészítőt sem: ilyen vagy olyan okkal de alig jártak...) Éppen annyit csináltak meg az érettségin, hogy egy közepes meglegyen... 50 pont körüli, azt éppen vagy csak valamivel meghaladó teljesítményekkel legfeljebb közepest, egy nagyon jó szóbelivel talán négyest érhetnek el, semmi több. (A négyesre sincs sok esélye olyanoknak, akik év közben azért ennél jobbak voltak...) Kár, mivel ez az eredmény egy jó helyre felvételire semmiképpen nem lesz elég. Valamit másként kellene csinálni ahoz, hogy komolyabban vegyék. Én komolyan veszem, a példaadás tehát mint rejtett tartalék, nem jöhet már szóba... Nem nagyon tudom per most, hogy mivel lehetne őket rávenni komolyabb munkára.
Szóval a javítás kész. Remélem, lesz mág alkalmam és lehetőségem ilyen munkára.
Remélem, nem ez volt az utolsó.