(03:06) Úgy körülbelül éppen 24 órája megvan egy működőképes órarend. Nincs a diáknak lyukas órája és minden óra be lett osztva, habár nagyon sok igazgatni való van még rajta. Az aScÓrarend nevű programmal készült, meglehetősen jó program (habár pár apróság lehetne kézreállóbb benne). Azt hiszem, ez a lapjuk habár a magyarított változatot (a megvett program frissítését) a magyar terjesztő lapjáról szoktam letölteni. (Most nem frissítettem, mert a programhoz kapcsolódó levelezőlistán nem mondtak nagyon pozitív dolgokat a frissítésről.)
Nem tudom, az órarendcsinálásnak mi a leghatékonyabb stratégiája, nem tudom van-e egyáltalán ilyen, nekem nagyjából ez jött be: első az alapadatok megadása. Hány óra lehet egy nap valamint a csengetési rend, utána az osztálytermek, az osztálycsoportok majd a tanárok illetve a tantárgyak. Nálunk a közismereti képzésben ezzel nincs gond, a szakképzés azonban nagyon „cizellélt”! Rengeteg a tantárgy, rengeteg a csoportbontás... Az alapadatok megadása a tantárgyfelosztás alapján történik. Ez elég sokáig eltart, de ezt már akkor lehet csinálni, amikor a tantárgyfelosztás megvan, azaz a tanév vége felé, olyan május tájától... Ezt követi a legidőigényesebb, mivel leginkább heurisztikus lépés, a beosztás. Maga a program is próbálkozik ezzel, nem is teljesen haszontalan amit csinál, de legfeljebb alapnak tekinthető! A hosszabb blokkokat (páros órák, de méginkább a többórás gyakorlati foglalkozások) előzetes kézzel való elhelyezése és persze lezárása jó ötlet. Például emiatt is időtrabló a folyamat, mert érdemes végigpróbálgatni az ilyen blokkok ilyen meg olyan elhelyezésével majd automatikus generálással... A vége persze mindig az, hogy egy sereg elhelyezhetetlen kártya marad. (Kártya a program szóhasználatával az egy tanár egy tantárgyi foglalkozása egy osztályban vagy csoportban) Végül a legnehezebb, legtöbb fejtörést adó lépés: a kézi finomítás. Erre két okból van szükség. Egyfelől azért, mert bizony a program kézenfekvő lehetőségeket nem vesz olykor észre, olyanokat sem amik az előre elkészített feltételeknek pedig megfeleltek volna. Másfelől pedig a megfelelő összerendezés az előre lefektetett feltételeket olykor felülbíráltatja...
Szóval megvan egy órarend, de már tegnap egy sor észrevételt kaptam. Ez persze természetes... Ezek egy része olyan kívánság jellegű, ami persze nem azt jelenti, hogy nem fontos (a gazdájának biztosan az), hanem inkább azt, hogy nem hibajelzés, inkább csak óhaj a finomításra. Voltak benne hibák is, ezeket egyelőre csak regisztráltam és most az következik, hogy apránként ezeket beépítsem. Könnyen fogadkozik az ember egy teljes évre előre, de most (megint?) úgy gondolom: ha az elkövetkező évben is én csinálom, akkor az első „kerek” változatot a záróértekezletre össze kellene hozni. Persze akkor az érettségi meg a szakmai vizsgák lebonyolítása a napi feladat, de a következő tanév kezdésének megkönnyítése érdekében ez nagyon hasznos lenne... (Remélem, ezt a post-ot elolvasom majd magam is olyan 2008 áprilisa, május eleje táján :))