Szerda, ügyeleti nap... Ma az enyém... Itten vagyok a suliban... A határidős melók: érettségi elszámolás, lejelentés szerencsére megvan, lehet továbblépni. A stratégiai feladat (az egyik) az órarend elkészítése... Az aSc Órarend programot használom ehhez, mint tavaly és tavalyelőtt is...
Kilátás a számtech teremből a szomszéd telekre, most valami Toscána lakópark, előtérben az iskolai szinpad
A Mester utcai orvosi rendelő
Tegnap, tegnapelőtt valami hidegfronti hatás lehetett, esett is, nem is volt kánikula – a levegő kitisztult és most olyan kicsit, mint augusztus végén, inkább szeptember elején amikor még meleg van, de sejtetni az időjárás, hogy fordulnak az évszakok, hogy a nyárközepei kánikula a kora őszi friss, tiszta ragyogó napsütéseknek adja majd át a helyét... Most még ez korai, most alig kezdődött el a július – a meteorológia szerint a napokban megint jön vissza a rekkenő hősség...
Az elszámolás kész, fel is adtam amit kell. A NIVE-nek feladandó volt a legneccesebb, holnapután lejár a digitális aláírásom, ez miatt sem lehetett ezt halogatni. (Véletlenül az adatszolgáltatás határideje pont az a nap amikor lejára tanúsítvány... Majd augusztus végén elkezdem az újabb igénylését, az meg bőven meglesz az október végi esetleges ismétlő szakmai vizsgákhoz meglesz...) Körülbelül ez a határnap... Az eddigi feladatok egyértelműen a 2007-2008 tanává voltak, az amit el kell most kezdeni, au órarend az meg már a 2008-2009 tanév... Fordult az év, eltelt megint egy esztendő...
Szóval órarend... Első egy új ROZ állomány... Azután felvittem ide a tanárokat. A korábbi változat, ha jól emlékszem a ROZ állományt nyitva mindig a felviteli sorrendben mutatta a tanárokat, ez nem jó, mert ha nem ÁBC a sorrend, akkor nehéz keresni tanárra – majd amikor megvan a HTML kiment. Most is van hasonló jelenség, de a tanárok listájában lehet kézzel mozgatni (a sorrendet tekintve máshova tenni) tételt és ha jól látom, ezt sorrendet a program újra indításkor is megtartja. (Lehet persze rendezni, de az a régiben is, az újban is csak a program újraindításáig tartott.) Nem emlékszem, volt-e ilyen lehetőség a régebbi változatban, ha volt hát elkerülte a figyelmemet, jó hogy ebben van mert ez apróság, de ha nem megy akkor bosszantó apróság. Szóval bent vannak a tanárok... Bent vannak a termek, az osztályok... Most jönnek a tantárgyak... A közismereti tárgyakkal nincs baj, ezek nincsenek is sokan és elég világos, melyik micsoda. Hanem a szakmai tárgyak! Látszatra ugyanaz a tárgy, és van vagy ötféle elnevezése aszerint, hogy melyik osztálynak és ki tanítja... Nem tudom, ez a barokkos túlzás helyénvaló-e, kicsit olyan mint ha a magyart aszerint neveznék el, hogy melyik évfolyam tanulja – mert hogy más a tartalma. Amint nyilván hogy más, de ettől még az egyetlen tárgy! Na mindegy, erre, a tantárgynevek kanonizálására a szakmais kollégákat két éve, tavaly sem tudtam rávenni, hát idén kísérletet sem teszek... Egy apró trükk: hasznos, ha az órarend programban ÁBC sorrendben vannak a tantárgyak is. A közismereti tárgyak és a szakmai tárgyak egyesített listája egy külön állományban, táblázatban készül, a tantárgynevek mellett a rövidítéssel. A kirendezés és tisztogatás (dulplák törlése, egységesen kisbetűk, egyforma írásmód) után viszem fel az órarend programban. Így a tantárgynevek sorrendje logikus és nincs két egyforma rövidítés. Valamint megvan a tágy-rövidítés lista is, ezt is ki kell majd az órarenddel adni (főleg a kacifántos műszaki tantárgyak beazonosítása a rövidítés alapján nem egyszerű). Ezután még nem kell elkezdeni a tágy-osztály-tanár összerendelést, hanem z osztályok csoportképzésével kell foglalkozni. A közismereti képzésben alapértelmezetten nyelv szerint bontunk, de ez néha annyira aszimmetrikus, hogy az informatika, a másik csoport bontva tanított tárgynak más bontás kell. 11. és 12. (idén már 13.) évfolyamban pedig a matematika is csoport bontva került tanításra, ott meg az erősebb/gyengébb előrehaladás a csoportképzés alapja. Hja, a program mennyiségi jellemzőket is kezel: a tantermek befogadóképességét, illetve a csoportok, osztályok létszámát, ezt a régi vagy nem kezelte vagy nem találtam meg – idén ezt is használni akarom! És még mindig, mielőtt a tantárgyakat hozzáadnám osztályhoz, tanárhoz: az osztályok osztályfőnökeit és saját termét kell, lehet meghatározni (habár ezt kicsit körülményesen, mert nem lehet a terem felől megadni annak a „gazdáját”, csak az osztály felől azt, hogy melyik teremben reziduál... Nem baj, ez apróság...) Na, szépen összerakom ezt követően az osztályokat (csoportok) az osztályfőnökeikkel és a saját termeikkel, azután az osztályfőnöknek az első definiált órája az osztályfőnöki. (Tavaly egy osztály kapcsán ez sajna kimaradt, igaz: abba belejátszott az is hogy tavaly nagyon későn kezdtem az órarend készítését...) Ez nem is egyszerű, a tavalyi órarendből meg a tantárgyfelosztásból lehet összecsemegézni, melyik kolléga melyik osztálynak osztályfőnöke és melyik az ő termük. Ez még csak sima ügy: de a szakmai képzésben résztvevő osztályok termeinek meghatározása komolyabb ügy, ők a hét valamely napján vannak odakünt is, műhelyben, azaz ők forgószínpad szerűn rendelkeznek csak saját teremmel... Miért is lenne a dolog egyszerű...