Lassan összeáll az idei legelső változat. Nem az utolsó, de ez már más kérdés.
Az első és leghosszabb részfeladat az alapadatok meghatározása. Ezzel nem szabad sietni, az itt vétett hibák elég sok bajt tudnak később okozni. (Korábban volt már akár a saját, a tantárgyfelosztás hibája miatt hogy kimaradt egy osztály osztályfőnöki órája, egy tárgy nem annak lett beállítva aki tartani fogja vagy hogy nem az folytatta egy tárgy tanítását az adott tanévben aki az azt megelőzőben tanította.) Ez a fázis is két részből áll: az első az osztályok, a tanárok bevitele. Az utóbbi eléggé sima ügy, habár az ebben való változás – ez a tanévet közvetlenül megelőzően ha nem is gyakran de be szokott következni – szóval a tanárokban való változás eléggé fel tudja a dolgot borítani. A másik, az osztályok bevitele sem komoly probléma, habár azért ott is akad: a csoportra osztásnál lehet jelentősége a csoport létszámának, az osztály létszámok az órarend készítésekor csak olyan 95%-ban tutik. A kettő összekapcsolása is babrás, habár már a megelőző tanév végén megtehető – ha a tanári kar nem változik – azaz az osztályok és az osztályfőnökök összerendelése. Ezután érdemes minden más előtt mindegyik osztálynak beállítani az osztályfőnöki órát. Ezt követi a tantermek bevitele. Itt a logikus elnevezésre érdemes figyelni, volt már abból gond hogy egy terem két néven szerepelt, na innen kezdve a terem terhelése egészen rémálomszerű lett... A tantárgyak is kétfélék: a közismereti tárgyakkal nincs sok gond – a szakmai tárgyak elnevezése azonban rémálom! Egyszerűen téboly, hogy szinte egyazon tárgy más nevet kap! Egy vicc, egy rossz vicc! És ezt képtelen vagyok megérteni a műszaki és a gyakorlati képzésért felelős helyettes kollégával, ez így egy téboly! Olyan, mint ha attól függően, a nyelvi előkészítőben, vagy a „rendes” képzésben és ott is melyik évfolyamban szerepelne, a magyar nyelv és irodalom tárgynak különböző nevei lennének! Röhelyes lenne – és a szakmai képzés tantárgynevei pont ilyen tébolyítóak!
Ha ez megvan, minden további előtt érdemes beállítani a helyettesítéseket. Ebből alapból kettőt vagy hármat mindenkinél érdemes tételezni, kivétel a nem teljes óraszámban dolgozók. Ha ez megvan, akkor jöhet a leghosszadalmasabb: a tantárgyak, osztályok illetve csoportok valamint a tanárok összerendelése, a kártyák – ez a program alapegysége – ekkor jönnek létre. Itt kacifántos dolgok lehetnek, de ha van tantárgyfelosztás (ez a szakmai oldalon is össze szokott júniusra jönni, a közismereti még hamarabb), akkor ezt már lehet csinálni. Egyet érdemes megfontolni: ha a tantárgyfelosztás változik és nem lehet pontosan lokalizálni, hogy hol, akkor nagyon kínos a már bevitt adatokat vagy totál ki kell dobni és újra bevinni, vagy tételenként újra végignézni.
Ez az alapadatok bevitele. Ez nagyon nem szokott változni – bár ha igen, éppen az okoz komoly fejtörést. Ez után kell a kártyák elhelyezésével az órarendet végül is összeállítani. Jó ötlet a gyakorlatok, az üzemi gyakorlatok elhelyezése, ezek nagy blokkok és ezek azt a napot teljesen elfoglalják ahova kerülnek – célszerű konkrétan ki is zárni a többi rendelkezésre álló órát, a program nehogy oda is akarjon foglalkozást tenni. Az üzemi gyakorlatok elhelyezésénél kettő dolgot szoktam figyelembe venni. A fontosabbik az, hogy egyenletesen legyen elosztva, minden nap nagyjából ugyanannyi osztály legyen kint üzemben. A másik sem lényegtelen, de ez vagy teljesül vagy nem: lehetőleg pénteken minél kevesebb osztály legyen kint. Egyfelől az üzemben talán a péntek nem túl erős nap – lehet hogy az, a párizsi iskola például péntekre ezért nem is tesz ott, náluk gyakorlatot – másfelől meg pénteken esetleg a diák hajlamos a hétvégéjét meghosszabbítani és nem elmenni a gyakorlatra.
A kicsiknek van három csoportra bontott gyakorlata, alapgyakorlat. Ennek a beillesztése nem egyszerű, ezért ennek a mintázatát nem bízom a programra, ezt szépen folyamatosan a hát napjain el kell helyezni úgy, hogy a négy órás foglalkozások között három tantermi óra legyen, így a diáknak megvan a napi hét órája, és nem kell más napokat sem túlterhelni órákkal. Úgy körülbelül ennyit lehet első nekifutásra – aztán jöhet a program, generáljon órarendet... Három fokozatban lehet a generálást elindítani. A legalsó fokozatban gyorsan, alig 10 perc alatt végzett, de majd ötöde a kártyáknak elhelyezetlen maradt. A középső fokozatban nem is próbálkoztam, a legfelső fokozatban nagyon sokáig, órákig dolgozik... Mondjuk 24 óra után azért kérdéses, jut-e valamire? :(