(#0748) 2009. január 26., hétfõ
(széttagolt iskolafenntartó) Tegnap este valami miatt ide-oda kapcsolgattam a TV-t és az M1-en a most már (nekem már :)) Baló György vezette Szólás szabadsága ment éppen. Pont az a blokk, amiben Kertesi Gáborral, ha jól értettem a közoktatás átalakításáról beszélgettek. Nem hallottam a teljes riportot, tehát a véleményem nem feltétlenül arról szól ami ott elhangzott. Inkább arról, ami errõl eszembe jutott. Olyan 5 percet néztem: egyfolytában arról volt szó, hogy annak, miszerint a mai közoktatás piacképtelen munkavállalókat „termel”, nos ennek a széttagolt iskolafenntartói rendszer az oka. (Azt nem tudom hogy Kertesi szerint az egyik, vagy a legfõbb – de talán ez nem is lényeges...) Nem értettem, ennek a kettõnek, azaz a széttagoltságnak és a nem használható tudásnak ugyan mi köze van egymáshoz... Persze a felvetés nem teljesen alaptalan, de hát nem biztos hogy a nagy nehezen, nyûggel kialakított rendszer átalakítsa, - elnézést a gonoszkodásért, de - azon túl hogy a szakértõk egy csoportja szép tanulmányok megjelentetésével a szakmai hírnevét öregbítheti, ugyan vezet-e valahova? A középfokú oktatásnak ott a kimeneti szabályzás. Az érettségi, a pár éve bevezetett kétszintû érettségi egységes követelményei miért nem elegendõek annak kikényszerítésére, hogy a középszinten megszerzett tudás tényleg megszerzett legyen és hogy hasznos is legyen? Miért nem a tantárgyszerkezet átalakításával, a vizsgarendszer tartalmi és formai jegyeinek revideálásával akarnak ezen javítani? Az általános iskolai oktatás persze nehezebb történet, ott ilyen vizsga nincs. De az a munkaerõ piac szempontjából nem is kibocsátó... Szóval nem értem, a fenntartók sokszínûsége miként befolyásolhatja azt, hogy hol mit tanítanak. Nem lenne szabad, hogy így legyen, ha ez így van az a most meglevõ rendszer helytelen alkalmazása, nem feltétlenül a rendszer logikájából levezethetõ és levezetendõ diszfunkció! Azt tanítsanak amit kell, amit a törvény világosan elõír – ez a fenntartó felelõssége, akárki is legyen az. Hiszen normatív alapon finanszírozzák is. Ha nem azt és nem úgy tanít, egészen egyszerûen errõl az oldalról meg lehetne fogni a dolgot. Erre van is mechanizmus, az utóbbi években a kompetenciamérések elég adatot szolgáltatnak ilyen vizsgálatokhoz, miért pont a fenntartói szerkezet átalakítása tûnik üdvösnek? Egy új szerkezetben elölrõl kellene az egész jog- és felelõségrendszer kiosztását kezdeni, a felforgatásnak mikorra lenne, lehetne mûködõképes rend ismét a végeredménye? És akik pont ebben az átmenetben vesznek részt a közoktatásban? Tisztelni való a javaslattevõ jó szándéka, de ez azt hiszem nem az a terep, ahol a kísérletezgetés túl etikus lenne, lehetne...