(#1122) 2009. október 21., szerda
Szerdán volt az utolsó foglalkozás a Vas utcában, egy továbbképzés sorozaton (errõl kicsit bõvebben itt). Ahogy leszálltam a Blahán, a régen Corvin elõtt (most valami más) 56 kapcsán régi jármûveket és egy harckocsit láttam kiállítva. Csináltam pár fotót, ezek következnek most itt, képalá meg ami a dologról eszembe jutott...
A szlogen idén összekapcsolta 56-ot 89-cel mert hogy utóbbinak éppen 20 éve. Mármint hogy 20 éve kiáltották ki a mostani, tudomisénhanyadik köztársaságot. Hát, hogy abból mi lett... Azt hiszem, nagyon nem az, amit sokan hittek. Persze vágyálmokat fantazmagóriákat nem lehet a történelmen számon kérni, az azonban tény hogy... Hogy most másként rossz, de eléggé az. Persze a „de akkro meg minek volt az egész” nem jó hozzállás, de sajnos errõl a hurrá optimizmust sugalló plakátról nekem az jutott eszembe: „Anyám, én nem ilyen lovat akartam...” Vajon azok mit gondolnak errõl, akik e plakáttól pár méterre az ingyenkonyhán állnak sorban? Nem most – az „ünnep”-re tekintettel eltakarították innen most õket...
Egy korabeli Csepel. Ez valószínûleg autentikus, ilyet nem, habár eléggé hasonlót láttam sõt utazgattam is rajta 78-ban, 79-ben amikor sorkatona voltam.
Egy T55-ös harckocsi. Valamit mehetett a saját lábán mert a lánctalp koszos, ráadásul laza föld ragadt bele. Amennyire emlékszem, megvan rajta minden. Szinte biztosan most a szervezõk készültek arra, hogy el ne vigye, el ne indítsa senki, tavaly (tavalyelõtt?) a kiállított T34-essel ment egy öreg pasi pár métert... Ezzel nem valószínû, az összes búvónyílás szépen zárt – persze lehet, a hasalji menekülõn azért be lehetne jutni... Amúgy szerintem nem autentikus, 56-ban ezek nagyon új fegyverek voltak, tuti hogy a felkelõk kezére ilyen nem jutott mert a Néphadseregnek sem lehetett belõle...
Ugyanaz a T55-ös hátulról. Elég ostoba parancsnok az aki városba, harchelyzetbe külsõ tartályokkal küld egy ilyen jármûvet – de persze ez kiállítási darab, kit érdekelnek a részletek... A tartályok alatti csövek úgy emlékszem folyami átkelésnél a motor levegõztetésére valók...
Egy púpos pobeda (vagy pobjeda?), ez valami nyugati licenc kopintása. A motorja SV vezérlésû azaz alul vezérelt oldalt szelepelt, ma már ilyet nem csinálnak, mert brutálisan rossz az égéstér, igaz: cserébe a hengerfej igen egyszerû és olcsó darab... Nem tudom mennyire autentikus, mert ilyen kocsikra még a 70-es évekbõl emlékszem, szerintem ez is kicsit frissebb mint a történelmi kor amit itt a téren fel akart idézni...
Az áruház elõtere kicsit messzebbrõl... A nemzetiszín paraván elõtt egy csajka, egy nyitott tetejû – na ilyet nagy fekete autónak biztosan nem használtak – elõbb pedig valami orosz típus, nem tudtam kibetûzni, talán zisz...? Ez már inkább lehetett ávós kocsi... Azt hisze, mindkettõ autentikus, a korból való...