(#1194) 2009. december 10., csütörtök
Az eNapló az F2-ben, egészen pontosan annak az órarend meghatározására szolgáló része. Megijesztett elsõre, hogy egyetlen foglalkozás bevitele is mennyire macerás, de a tantárgyfelosztás felõl egészen barátságos megcsinálni. Persze más dolog egyetlen osztály kapcsán ezt kipróbálni és más lesz 24 osztályét bevinni (abba bele sem merek gondolni, milyen lesz esetleg év közbeni órarend-változást felvinni ide...)
Február elején kettõ osztállyal elkezdjük az elektronikus napló vezetését. Mivel nem kell érte fizetni (másra meg kell használni), ezért az F2-re esett a választás. Már ez a két szempont is elég nagy súllyal esik az F2 mellett a latban, de ha hozzáveszem hogy ezt a programot feltehetõen pár évig még biztosan fejlesztik, erre az FPH elkötelezettsége hogy a fenntartott iskolák adatait kézben tartsa, biztosnak látszik másfelõl pedig a program készítõinek jogkövetése (azaz hogy programjuk a minkor érvényes jogszabályoknak meg fog felelni) is eléggé biztosnak látszik.
Tehát F2 eNapló...
Nem mondhatni hogy egyszerû falat, de most van idõm, elbíbelõdöm vele. Bevittem a csengetési rendet, ez nem volt nagy szám. Aztán bevittem a suli helyiségeit, ez piszok komplikáltan van meg az F2-ben. Az ingatlan a legfelsõ szint, az „alá” kell meghatározni épületet, ehhez kell rendelni szintet, és ezután lehet az ingatlan megfelelõ épülete megfelelõ szintjéhez oktatási helyszínt: osztályt, kistermet, számítástechnika termet, könyvtárat és mûhelyeket. Nem tudom mi a fenéért ennyire bonyolult bár tippem van. A programozóknak mindenféle statisztikai, normatíva-képzési célokkal kellett az adatszerkezetet megalkotni, de ezzel nincs is baj, az F2 eleve nem felhasználói célokra hanem fenntartói, adatszolgáltatási célokra készült. Mondjuk a pince, alagsor hiányzott belõle (ez nem a világ legfontosabb dolga, de ha már ennyire aprólékoskodó az adatszerkezet akkor legyen tényleg korrekt), ahogyan a nyelvlabor is, de ezeket felvitték az adatszótárba a kérésemre... Nincs lehetõség azt megadni, hogy egy teremben van projektor, na ezt komolyan sajnálom, mert interaktív táblánk kevesebb van mint projektorunk, utóbb a kollégák számára különösen értékes ha egy teremben tud gépet, PowerPoint-ot használni. Majd még erõsködöm ennek a projektor dolognak a kezelésével kapcsolatban, most az elsõ kérésre udvarias elutasítás volt a válasz, most nem akartam ezt erõltetni...
Ezután jön az órarend... Nagyon sajnálom, hogy nincs illesztés valami módon az aSc programhoz, ebben van a teljes órarendünk. Persze elképesztõen problémás lenne, hiszen egészen más a filozófiája a két programnak, nem is tudom, nem is hiszem hogy automatikusan lehetne adatot innen oda átadni, de legalább valami kézi besegítõs módszer lenne... Nincs: az F2-ben kézzel kell az órarendet megcsinálni. Mondjuk ez kettõ osztályra nem lesz elviselhetetlenül nagy meló ha minden a helyén van, ha egyfelõl a program ezen része jó másfelõl meg majd már én tudom kezelni. Az elõbbivel azt hiszem akadnak bajok (nem vagyok benne biztos, lehet hogy csak bénázom), az utóbbi biztosan nem OK még... Az remek ötlet, hogy a tantárgyfelosztás alapján lehet dolgozni, egészen logikus hogy azt használjuk. Az viszin roppant módon szíven ütött, hogy a TTF-ben, normatívában tökéletesen megfelelt „egyéb csoport” meghatározás itt nem lesz jó, itt az osztály bontásából kell kialakítani a legtöbb csoportot, hogy azokat az órarendbe logikusan lehessen beilleszteni. Még szerencse hogy nem teljes fronton támadunk :) azaz most csak kettõ osztályt kerül kezelésre, de ez most azt jelenti hogy a csoportbontásokat újra kell csináljam! Kevés kivételtõl eltekintve nem „egyéb csoport” hanem „osztály bontása csoport” kell nekem. Éppen a februártól használni tervezett két osztályban – jó választás volt pont ezeket az osztályokat kiválasztani ebbõl a szempontból – van olyan csoport, ami nem osztálybontás: ez a 12E-s, 13E-s csoportom és (ha beviszem, és miért ne tenném) ilyen az emeltszintes csoportom is ami ráadásul nem is tanórai foglalkozás (azaz nem is kellene ilyen F2 szerûséggel adminisztrálni, de érdekes lesz kipróbálni hogy lehet-e, érdemes-e, mert akkor a szakköröket is ezzel kezeltetném, de ez majd csak a következõ tanévtõl.) Szóval most ott tartok, hogy a csoportokat át kell szerveznem, ez elég babra meló lesz de ezt nem lehet kikerülni. Aztán az órarendet felvinni, mondjuk hogy megtaláltam azt, miként lehet a tantárgyfelosztásból dolgozni, sokkal könnyebben megy. Még majd abban el kell merülni, hogy az órasorozat megadása során a nem szabályszerûségeket miként lehet és mennyire érdemes majd kezelni: ünnepek, tanítás nélküli munkanapok avagy pont olyan szabálytalanságok a heti ritmusban, mint ami a hamarosan következõ december 19-ei, munkanapos szombat lesz...
Még sok-sok dolgot meg sem próbáltam, és fogy az idõ. Pedig februártól ezt kellene használni ezen két osztályban és akármi kérdés van, arra nekem kell majd válaszolni prompt, a programozókat nem nagyon lehet kérdezni, a HelpDesk ugyan nagyon készséges – ezt nem lehet túlhangsúlyozni, ebben nagyon sok az elõrelépés a FÕKIR-hez képest – de napi szintû problémák megoldása csak helyben lehetséges... Mindegy, így vagy úgy lesz elektronikus naplónk, remélem WEB-es felülete is van a szülõk felé, remélem a haladási és az érdemjegyeket tartalmazó osztályozó naplók vezetésében ez egy minõségi ugrás lehet akár ami a naprakészséget, akár ami az adminisztrálás egyszerûségét illeti... Érdekes móka lesz :)