(#1249) 2010. február 10., szerda
Hogy mik vannak... Egy 09E-ben egész osztályt – azaz nem csoportbontást – tanító kollegina távolléte miatt akadtak helyettesíteni való óráim ebben a társaságban. A felét én tanítom egyébként is informatikára (õket szoktam post-ban „kicsik” néven emlegetni), most egész társasággal volt dolgom. A kollegina magyart, nyelvtant és történelmet tanít nekik, hát én ilyet nem tudok. Persze hogy informatika, ne teljen az idõ haszontalanul nekik. Két dolog jöhetett szóba: az adatbázis-kezeléssel kapcsolatban az SQL (nekem ez nagyon kapóra jött volna, mert én most éppen ezt dolgozom fel az enyéimeknek) vagy a programozás (ez is hasznos mert „tehermentesíti” azokat az óráimat amikor már a gépteremben is ezt csináljuk majd, ott kevesebben kell a olyan dolgokkal idõt tölteni, amit egyébként táblánál, krétával is meg lehet magyarázni). Az SQL ellen szólt, hogy a másik csoport ilyet még nem tanult, tehát vagy untatom az enyéimeket amikro is az alapoktól kezdem el, vagy a másik csoport nem fog semmit érteni, amire fel majd megint csak unatkoznak, akkor meg õk unják el magukat. Így a programozás mellett maradtam, ez mind a két csoportnak azonosan új. Szeretném, ha az E osztályok ezt kilencedikben minden évben feldolgoznák, sajnos egyik kollegina sem akar ilyet tanítani a kicsiknek – aki tanítja az E osztályt, sem Petra sem Erika –, pedig ennek az óraszámnak nem csak a középszintû témakörök agyongyakoroltatására kellene elegendõnek lenni, de fontos lenne az emelt szintek témakörét is felvezetni. Ilyen a HTML kód, na ez szerencsére a másik csoportoknál is van, ilyen az SQL, ez nem tudom „odaát”, a 09E másik csoportjában tananyag-e és ilyen a programozás, ezzel szemben sajnos elég markáns a kolléganõ ellenállása. Nem tudom ezzel mit tegyek, nagyon nem egyszerû az ilyen (mással összeveszni sem akar az ember, de azért jó lenne ha a tanított témaköröket a kimenet – ezesetben az emelt szintû érettségi témakörei – illetve a lehetõség (sok óra, értelmes diákok) szabnák meg, és nem korlátozná ezt... Nem korlátozná ezt... Szóval nem korlátozná ezt más esetlegesebb dolog! :)
Na szóval mind a két félnek programozás, igaz: táblánál, de hát az elejét én is így tanultam meg: nem ideális, de meg lehet csinálni... Röviden az alapok, aztán kicsit hosszasabban arról a környezetrõl, ami majd a munkakörnyezet lesz, az enyéimeknek mindenképpen. Utána példaprogramokkal a nyelv megismerése, szerintem konkrét környezettõl elvonatkoztatva nem nagyon érdemes ilyet tanítani akkor, ha sem elõképzettség sem különösebb motiváció nincs. Pénteken is volt kettõ órám velük, kedden is... Nagyszájúak egyesek az osztályból, szerencsére csak szájalnak, nem szemtelenek vagy kötözködõsek... Hétfõn amikor a sokadik programkát (apró kódrészletek, mindig csak egy vagy két új dolgot felvezetõ, bemutatni alkalmas programocskák) írtam fel és amikor a hangszint kezdett zavaróan növekedni, megemlítettem hogy a következõ órán ebbõl írunk... Na erre az egyik diák, a csoportomból az egyik legjobb eszû, igaz – és sajnos – egyszer's mind a legfecsegõsebb is, megjegyzi hogy nem hiszi el, mert hogy nem ezt olvasta, nem is írtam hogy dolgozatot akarok velük ebbõl. Ezek szerint legalább egy valaki közülük olvassa ezeket :):) Jó lesz ezt nem elfelednem :):)