(#1512) 2010. szeptember 24., péntek

Ezt a feladatot feldolgoztam már a sulisaimmal is, pontosabban: hasonlót. Itt most a HTML-en a lényeg nem a WEB lap csináláson, úgyhogy a TAG-eg, opciók alapos kivesézésére lesz majd apropó ez a feladat. Mondjuk maga a feladat esztétikailag nem is okés, a lap egészen egyszerûen csúnya, mivel hogy túl sok minden van egybezsúfolva rajta, de így legalább sokféle dolog bemutatására és kipróbálására lesz majd alkalmas.

A SzÁMALK (vagy a GDF?) új épületszárnya a Mérnök utcában, párhuzamos a régebbivel (az is elég új, tavaly a szombati óráim ott voltak). Ennek az építkezését a tél végi, tavaszi, nyári foglalkozásokon nyomon lehetett követni, igen gyorsan húzták fel...

Ez olyan szorosan nem kapcsolódik a SzÁMALK-hoz, ezt a Mérnök utcai épület felé ballagva (nem is ott volt órám pénteken csak sok volt az idõm és az ottani ebédlõben ültem le kicsit) fotóztam
(HTML) Idén nagyon kevés órát kaptam a SzÁMALK-ban (ahogy a feldolgozandó anyagot nézegetem, ahogy a tavalyi anyag alapján az ideit tervezem, látom, hogy tavaly nagyon-nagyon sok órám lehetett ott, hát sajnos most nem!) Öt alkalom, alkalmanként három óra, pénteken délután, inkább már: este. Utóbbi jó mert nem probléma a más elfoglaltsággal (iskola, EJF) egyeztetés, de rossz, mert a hétközbeni tarifa kisebb mint a szombati – hát ez van! Az elsõ alkalom lesz pénteken este: nem ismerem a csoportot, nem tudom mit tanultak korábban és mi az amit tudnak és mi az amire már én taníthatom meg õket. Ezért ez az elsõ alkalom mindig kicsit lutri. A HTML alapokkal kezdünk, forrásban összetett lapot szerkesztünk, sok TAG-et szeretnék felvezetni nekik, hiszen a tantárgy (modul) nem csak és nem is elsõsorban ezt akarja feldolgozni és megtanítani, hanem az XML-t és a CSS-t is, ezek valóban érdekesebb témakõrök mert jóval kevésbé ismertek. Az elsõ alkalommal három feladatot szeretnék velük feldolgozni: az egyik egy mostanában csinált feladat kissé felturbózott verzióját (errõl van itt kép, Erdély), egy másik olyan, amit annak idején Nóri érettségi felkészítésére csináltam (itt szeretném ha egyéni munkával is brillíroznának hiszen az elsõ feladatban sok mindent megismernek, a eddig nem ismerték volna), a harmadik meg egy érettségi feladatból szintén felturbózott de kétlapos feladat, azaz két HTML állomány amit összelinkelünk. Lehet, három órára és dupla csoportra (lásd lentebb) ez sok, majd meglátjuk Azaz az elsõ alkalommal – és remélem, hogy ez nem maximalizmus – amennyit csak tudok, szeretnék az alap (statikus, egyszerû) HTML-bõl megtanítani és már a második alkalommal majd a keretes lapokkal, CSS-sel foglalkozni. Majd meglátjuk. A pénteki alkalmat tovább bonyolítja az, hogy nem csak a saját csoportomnak kell órát tartanom, de valaki távolléte miatt az õ csoportjának is, egybevonva a kettõt, összenyitva a Kocsis utcában kettõ osztálytermet. Ezzel elvileg nincs is gond, gyakorlatilag azonban annál több – éppen mert ez nem elmélet hanem gyakorlat, nem pusztán el kell mondanom a tananyagot, de feladatok megcsináltatásával begyakoroltatni is. És ez nagyon nem mindegy, hogy 20 vagy 40 fõnek történik-e...
Mivel pénteken a TISzK-es konferencia után hazamenni már nem nagyon volt érdemes, a SzÁMALK-ba mentem azután. Bõ két órám volt a foglalkozás kezdetéig, a Kocsis utcában még leülni is alig van hely de a Mérnök utcában a földszinten van egy nagy ebédlõ. Éppen ebédidõ vége lehetett, a tálalót akkor zárták, nem is voltak sokan. Ott ültem le és néztem át egyfelõl amiket aznap írtam, másfelõl azt amit este akartam feldolgozni a hallgatókkal és amikor abból is kifogytam – akkor fogyott ki az aksi is! Átballagtam a Kocsis utcai épületbe mert hát csak ott lesz az óra, el ne késsek már ha ennyivel korábban jöttem, meg ott talán konnektor is van az elõtérben, reméltem. Nos, az volt, de a légkondit nem kapcsolták be, a tér kicsi, piszok meleg volt odabent. Még majdnem fél órát kellett várnom ott, mire elkezdõdött az órám. Sajnos a négyesben, ahova aki voltam írva, volt elõtte óra, így nem tudtam elõtte bekapcsolni az asztali gépet, projektort, szóval nem tudtam azokat az elõkészítõ apróságokat megtenni amiket pedig szeretek elõtte, és nem akkor, amikor már a hallgatók is ott vannak, amikor már az óra is elkezdõdött. Szép számmal összegyûltek, persze ez csak a Kocsis utcai térhez képest volt tömeg, ott minden nagyon szûk, nagyon kicsi. A pénteki alkalommal az enyémhez egy másik csoportot is hozzácsaptak egy ott tanító kolléganõ hiányzása miatt. K.G. Eléggé feldúltan fogadott mert éppen abban a pillanatban mondta vissza a 3D grafika tantárgy tanára. Olyan kevés az órám sajnos, komolyan gondolkodtam hogy ajánlkozom, de hát ez egészen más mint amit én 3D-ben régebben tanítottam, ez valami WEB-es felületre szól, amit meg én csináltam az klasszikus gépészet és ahhoz hogy jól csinálhassam, rengeteget kellene felkészülni. Hiába motoszkált bennem hogy ajánlkozzam, aztán mégse... Összenyitottuk a két termet: tetszik ez a térelválasztó, sokkal jobb mint ami a mi sulinkban van a Díszterem és a srácaim terme, a 14-es között, persze biztosan drágább is. A hangszigetelése sokkal jobb és az összenyitás sem nehéz, alig egy perc kellett hozzá. A terem még így sem nagy, és semmiképpen nem tágas mert rengeteg az asztal benne, alig lehetett mozognom, pedig a foglalkozás második felében, amikor az elsõ felében közösen feldolgozott példa nyomán szerettem volna ha fokozott az amit a hallgatók csinálnak és nem az amit én a kivetítõnél, de ehhez egyenként kell velük konzultálni, ehhez mászkálni és járkálni kell és az ott nem vagy csak alig lehet.
A foglalkozás összességében nem volt rossz: megint túlkészültem magam ami a mennyiséget illeti, a három feladatból egyet közösen csináltunk meg, egyet meg a hallgatók önállóan, kevés beleszólásommal. A harmadikra nem került sor! Két dolog tette sajátossá a foglalkozást, leszámítva azt hogy két csoport volt egybevonva, bár így is alig voltak harmincan: a csoport a foglalkozás elején nagyon csendben volt és ebbõl az ember soha nem tudja, nagyon uncsi amit mond mert mindenki ismeri azt amit én új anyagként le akarok adni vagy ellenkezõleg, elkalibráltam és toronymagasan felette van a tananyag amit feldolgozni terveztem a realitásoktól, attól amit a csoport ismer és amihez az új anyagot kapcsolni akarja. Ezért is nagyon kellett volna, hogy tudjak járkálni, de a kicsi hely és a nagy létszám miatt alig tudtam, így a feedback elég szegényes volt... A másik az, hogy nagyon sokféle a hallgatók ismerete, elõképzettsége: volt aki nem tudta egyik feladatot sem alakhelyesre megcsinálni, volt aki meg nem is kellett hogy végigdolgozza a teljes idõt mert azt, amirõl most pénteken volt szó, pontosan ismerte, tudta és használni is tudta. Ez persze adottság, minden csoportban van, ilyen de harminc fõs létszámnál ez tanári szemszögbõl kezelhetetlen. Majd a jövõ héten, akkor már csak a saját csoportommal leszek.
(Erõsen gondolkodom, keressem-e a kolleginát, akinek a csoportjának órát tartottam... Egyfelõl igen, hiszen ahhoz hogy ez a nagyon rövid idõ ami erre a modulra rendelkezésre áll, akkor hasznosulhat jól ha ilyen esetben tudja, mit végeztem a csoportjával és honnan folytathatja... Viszont nem tudom, hoyg ezt nekem kell-e kezdeményeznem, ha õ nem tartja fontosnak ezt akkor én miért kaparjak? Fordítva én mindenképpen kérdeznék...)