(#1823) 2011. július 22., péntek
aSc órarend – évek óta ezzel csinálom az iskolai órarendet...
(órarend) Ez a szokásos nyári feladat: a következõ évi órarend elkészítése. Idén komolyan felmerült az a gondolat, hogy a tavalyit használjam, de aztán elvetettem, mert lehet, több munka és biztosan több hibalehetõség „kitisztítani” a tavalyit mint teljesen a semmirõl felépíteni az újat. A korábbi években sok idõ ment el az alapadatok megadásával, ezt idén az XML export és import felhasználásával elég sokat rövidítettem.
Az új órarend állomány megcsinálása után a suli neve kerül beírásra, utána a csengetési rend. 12 órát állítottam be, remélem nem kell kihasználni mind, mert azért este hat elég késõn van végzéshez... Ezután kell a program szerint megadni (a sorrend azt hiszem nem ez) a tantermeket, a tanárokat, az osztályokat... Az utóbbit beírtam kézzel, igyekezve hogy egy évfolyamban a színek hasonlóak legyenek, kivéve az E-seket, õk az évfolyamokhoz képest más színt kaptak. Ami a termeket, tantárgyakat és tanárokat illeti, csak egyet-egyet vittem be. A kész roz állományt elmentve, következett a tépelõdés, hogyan lehetne a bevitelt gyorsítani. A korábbi években napokat töltöttem a teljes adatbevitellel, most a tavalyi órarendbõl kértem egy XML exportot és azt szerkesztettem át. (Sajnos, csak külön pénzért lehet korlátlan XML export képes programot szerezni, ez a példány 10 esetben teszi ezt meg.)
A program XML importja nagyon intelligens, nem olvas be gondolkodás nélkül, hanem egy páros ablakban adja fel azt hogy (bal oldalon) mi szerepel a beolvasandó XML állományban és azt, hogy (a jobb oldalon) mi van a roz állományban és szépen felismeri, ha azonos egy-egy tétel. A termekkel nem volt gond, ez nem változott tavaly óta, ezt simán beolvastattam. A tanári lista már bonyolultabb. Van aki nyugdíjba vonult, van aki jövõre már nem nálunk tanít, van – idén két kollegina :):) – aki GyES-re meg és ezért a következõ tanévben nem tanít. Az így beolvasott tanári lista ezután kiegészítésre került azon kollégákkal akik viszont a következõ tanévtõl lesznek kollégáink. (Ez a rész ezzel nincs készen, hiszen az osztályfõnökség összejelölése még ezután jön, ezt nem tudom a tavalyi roz állományból átvenni.)
A tantárgyak a legbonyolultabb, nem is a közismereti tárgyak hanem a szakmaiak! Csak összevetésképpen: 17 közismereti tantárgy és 38 szakmai tantárgy... Persze a kettõt nem érdemes összevetni: a szakmai tárgyak nevei olyanok mint egy lovagregény, a tartalmat is igyekszik kifejteni, nem tudom ennek mi az értelme... Matematikából sem külön tantárgy az algebra, a geometria, az analízis (például) vagy történelembõl a magyar történelem vagy és a világtörténelem (megint például), de van olyan tantárgy szakmaiban például hogy „Elektronikai és gépjármû-elektronikai mérések - autóelektronikai mérések” és olyan hogy „Elektronikai és gépjármû-elektronikai mérések - elektronikai mérések”, na ez a két leghosszabb nevû és leghasonlóbb szakmai tantárgy... Mindegy, az a feladat hogy ezt dolgozzam, fel, nem értelmeznem kell hanem használni...
A tantárgyfelosztások (ezek excel táblák) tantárgy oszlopait egy új táblába átmásoltam, aztán kicsit rendezni, tisztogatni. (Üres sorok törlése, nagy kezdõbetûk, a szakmai tárgyaknál a rövidítések feloldása, na a legérdekesebb ez volt: „Szerelési gyakorlat - futómû szer. és peri.karb” Periódikus karbantartás – biztos van ilyen is :) Szóval megvolt Excel-ben két munkafüzet lapon a két tantárgylista, ezeket egy harmadikra összemásoltam, ABC sorrendbe rendeztem. Ezt követte az XML szerkesztés: kimásoltam az összevont és ABC sorrendbe rendezett tantárgylistát egy sima szöveg állományba, majd a megfelelõ XML szekvenciákkal kiegészítve a sorokat – ez elég pepecselõs – elõállt az az XML file-rész, amivel lecseréltem a roz állománya importálásra használt XML állomány tantárgyra vonatkozó részét, azután már csak az órarend állományba való importálás maradt és megvolt az a tantárgylista ami hosszú órákat vett tavaly igénybe.
Ezt követte az osztályfõnökségek jelzése. A 25 osztályon végigmenve, egyszerre érdemes itt az osztályhoz rögzíteni az osztályfõnök személyét, és az osztályhoz valamint az osztályfõnökhöz a heti egy osztályfõnöki órát. (Kár, hogy a programban legalább valami INI állományban beállítható módon, nincs olyan lehetõség, miszerint egy osztálynak csak egy osztályfõnöki órája lehessen de egy kell hoyg legyen, hogy egy tanár csak egy osztályban lehessen osztályfõnök valamint hogy abban az osztályban, ahova osztályfõnökként lett kapcsolva, mindjárt az oda rendelt osztályfõnöki órát hozzá, ehhez a tanárhoz legyen automatikusan rendelve.) A közismereti tanárokkal megvagyok, a szakmai képzés nehezebb dolog. A szakmai tantárgyfelosztásból sajnos nem derül ki, a belépõ szakmai képzés osztályainak ki lesz az osztályfõnöke – kivéve a 13C-t, ez lesz a villamos elõképzettségû diákok belépõ szakmai képzõ osztálya, ide kerülnek a tavaly 13E-sek, õk az enyéimek voltak és véletlenül tudom, ki lesz sz osztályfõnökük. Ha van tényleg mindennek tanulsága (szerintem van), akkor ennek az, hogy nem árt ha az ember maga is csinálja azt, aminek a szervezése a feladata, itt tételesen az osztályfõnökködés ilyen haszonnal is jár...
Miután ez megvan, következik a mennyiségi jellemzõk beállítása: a létszámok... Egyfelõl b kell állítani azt, hogy melyik tanterem mekkora befogadóképességû. (Ez nem pontos: nem kell, mert enélkül is dolgozik a program, de amikor automatikus berendezést kérek, ha van megadva ilyen paraméter akkor ezt is figyelembe veszi.) Ehhez kapcsolódik, hogy az osztályok létszámát is érdemes beállítani, a kettõ együtt értelmes, így tudja a program az automatikus berendezésnél figyelembe venni amivel bizony szokott gond leni szeptemberben: egy-egy nagyobb létszámú osztály nem fér be egyik másik terembe. Azt, hogy melyik terem mekkora befogadóképességû, egy két fõ tûréssel meg lehet becsülni (ehhez helyismeret kell) azt meg hogy melyik osztály mekkora, a tavalyi névsor alapján szintén hasonló pontossággal lehet beállítani. Elõbbi kapcsán a maximum korlátozott, utóbbiban meg az a bizonytalanság, hogy a tanév végén bukottak átmennek-e a javítóvizsgán...
Apróság, de ennek is meg kell lenni: az osztályok saját tantermeinek beállítása. A program ugyanis az automatikus berendezés során ahol más szempont nincs, ott az osztály óráit a saját termébe teszi. (Ha a kész vagy majdnem kész órarend kapcsán kell az osztály saját termét megváltoztatni hát az elég macerás, egy éve kellett ilyet csinálni sajnos...) Ez nem is egyszerû, mert kevesebb a terem mint az osztály. Mivel az osztályok egy jelentõs része a szakmai képzésben vesz részt és ott egy vagy kettõ napot üzemben vannak, ez fizikailag nem megoldhatatlan probléma, bár a csoportbontások eléggé problémássá teszik és egészében is nagyon csúcsra járatva, nagyon a 100%-hoz közeli teremkihasználtsággal üzemelhetünk...
A következõ beállítás az volt, hogy melyik terem melyik osztályé legyen... A nem belépõ és nem kilépõ osztályok kapcsán sima ügy, az ami tavaly... A kilépõ osztályokkal kapcsolatban a közismeretisek szintén nem gond, az számít, ki az osztályfõnök: fontos hogy az osztályfõnök kabinetjéhez közeli legyen a terem, ez így volt a most kilépõknél is, azaz a most érettségizõ osztályok kapcsán mert az osztályfõnökök az A, B, C és E osztályok kapcsán nem változtak, a termek sem. A gond a szakmais osztályokkal van, itt nagyon nehéz eldönteni melyik osztály teremben legyen. Nem is mindegyiknek lett terme, de hát tavaly sem volt...
Ezt követõen a fix foglalkozások beillesztése következik, azoké amiket a program, az automatikus generálást használva majd, változtatást nem tehet. Tipikusan ilyenek az üzemi foglalkozások. Különösebb fantázia hijján :) a tavalyi kiosztást követem, azaz a 13 és 14 valamint 15 évfolyam üzemi gyakorlatai egy kivétellel pont akkor lesznek, mint tavaly. A kivétel a péntek. Néhány, a kérdéses osztályban tanító kolléga egyetemi foglalatossága miatt az osztály üzemi foglalkozását péntekre kellett tennem tavaly de ez azt eredményezte, hogy pénteken négy osztály volt odakint, a keddet leszámítva meg mindig csak egy, ez nem arányos. Most elsõ közelítésre szerdára meg csütörtökre tettem a 15-esek gyakorlatát, majd meglátjuk ez OK lesz-e? (Technikai kérdés, hogy azon napokat ki kell zárni azaz a gyakorlat utáni minden órát tiltottnak jelezni a program számára, különben oda is tesz órát ami nonszvensz...)
(A post nincs befejezve!)