(#2170) 2012. június 02., szombat

Szigorlat, másodév: az elõírt beugrót készítik a diákok, Word, Excel, Acces és PowerPoint feladat (ez volt a Fõiskola elõírása, konkrétan ezek a programok, nem szövegszerkesztés, táblázatkezelés, adatbázis-kezelés és prezentáció kezelése... :()

Budavári Iskola, itt volt a szigorlat szombaton a másodéveseknek...
Szombaton volt a másodévesek szigorlata. Ez a sorban a második nekik, elsõ év végén is van egy – de ott nincs informatika... Itt azonban az egyik tárgy az informatika! :) A mostani évfolyam nagyon kicsi, tizennégyen vannak, ebbõl hárman nem jöttek beugrót írni sem, így még tartalék feladatom is volt, lett volna: éppen tizennégyet készítettem össze. A nyelvlaborban dolgoztunk, mivel kivetítõ meg tábla ehhez nem kell és mert ott a „legfrissebbek” a gépek, a hely ideális volt.
Az eredmények vegyesek...
Persze kevesen voltak, nem reprezentatív, de talán megfontolásra érdemesek a tapasztalatok... A legfontosabb: az adatbázis-kezelést kivétel nélkül grafikus rácson akarják csinálni pedig ezt még középiskolás szinten sem szeretem, fõiskolás tananyagban meg egyértelmûen az SQL-nek kellene dominálnia. Aztán: sokat gyakoroltuk, de ezek szerint nem eleget, még az elvárható középiskolás szintet sem ütötte meg egyik-másik megoldás adatbázis-kezelésbõl. Pedig ebbõl elég sok órájuk van, nem tudom mit kellene másként csinálni, hogy ez rutinszerûen menjen nekik... Ketten csináljuk, nem tudom a kolléga hogyan: én az elõírt (!) elmélet után gyakorlatokkal, azza SQL parancsok készítésével, futtatásával, javításával. Erõs meggyõzõdésem, hogy másként nem lehet... És az is, hogy ez talán a most a beugrón feldolgozott témakörök legfontosabbika, és sajnos azt mutatják az eredmények, hogy ezen még van mit erõsíteni... Kellene, hiszen ha informatikusok lesznek és könyvtárosok, ezt a résztémát nagyon alaposan fel kellene dolgozni. Az eredmények sajnos azt mutatják, hogy itt bõven van mit erõsiteni: azt hiszem, hogy oktatói oldalról is.
A másik tapasztalat az volt, hogy akad, aki egészen egyszerûen semmilyen szintet nem üt meg! Sajnos (?) akad, akinek nem az SQL elvontsága a gond – hanem az, hogy gépet kell használnia... Mintha soha sem látott volna irodai programot! Az Access-t elindítani alig tudta egyikük, persze hogy ezek után sok eredménye a munkájának nem volt. Még negatívabb tapasztalat, hogy az adatbázis-kezelõnél jóval elterjedtebb, népszerûbb és ezért azt hittem, közismertebb programmal, a táblázatkezeléssel is akadtak komoly gondok. Egyikük Excel-ben két cella tartalmának összeadására kereste a függvényvarázslóban a megoldást, amit azzal tetézett utána, hogy TXT-ben simán elmentette a... A mit is? Végül is a semmit :( Ezen a szinten azért ezt már nem kéne...
Ezzel még kevésbé tudom, mit is lehet kezdeni, nincs ugyanis olyan tantárgy, aminek keretben, betartva a tantárgyi programokat betû szerint, ezeket gyakoroltatni lehetne. Talán egy ilyen tárgy bevezetése lehet, értelmes dolog lehetne, ha már a szigorlatra követelmény. hogy a könyvtár-informatikusok a gépet irodai alkalmazások tekintetében tudják kezelni (a beugró alapértelmezésben ezt mérné). Korábban mikor a SzÁMALK-ban tanítottam ott láttam, hogy ezt úgy hidalták át, hogy egy „ECDL kompetenciák” nevû tárgy keretében iylesmit oktattak.
Az egésznek (beugró, feladatok, irodai alkalmazások gyakoroltatása és számonkérése) persze semmi értelme, célja ha feltesszük azt, hogy érettségivel jönnek a hallgatók. Ez a felsõoktatásban persze eléggé valószínû :). Szintén: nem kell ilyen alaptárgy, ha feltehetõ az, hogy informatikából érettségiztek a hallgatók. Ez azonban még a fiatalabb korosztálynál sem valószínû mert ide alapvetõen a humán beállítottságuak jönnek, õk pedig jellemzõen nem választanak ilyen reál tantárgyat ötödik tárgynak az érettségin. 2016-tól persze kiszorul az informatika a mostani ötödik tárgy pozícióból szakközépiskolákban a hatodik helyre (hiszen mint tudjuk felesleges tárgy, hiszen a csángó gyerekek ügyesen kezelik a mobiltelefonjaikat), ami még tovább erõsíti azt a tendenciát, hogy fõiskolán kell számon kérni – a beugró erre van – olyasmit, ami tipikusan középiskolai tananyag kellene, hogy legyen...
A többiek dolgozata megvolt, ott volt. Kicsit egysíkú a fentebbi merengésem, berzenkedésem. Alapvetõen a bajokról és a gyengeségekrõl esik szó, pedig nem ez a többség, szerencsére. A hallgatók többsége szépen vette az akadályt, ami a beugrót illeti. Úgyhogy következett a szóbeli, ez a Budavári Iskolában volt, most a kémia nagyelõadót kaptam, másodmagammal. Kicsit véletlenszerû volt amint a hallgatók tételt húztak, emiatt voltak üresjáratok de végül is mindegy mert kevesen voltak. A feleletek egy része, majdnem a kétharmada egészen szépen kimunkált volt. Akadt viszont akik ötleteléssel, rokonértelmû szavakkal akarták a tételes tananyag részeit pótolni :( Ahogy ígértem is, én nem szóltam bele – egy hallgatónõ nagyon akarta volna, persze: ha a felelõ nem tud semmit, jól jön ha állandóan visszakérdez a vizsgáztató felé hogy ez meg az jó-e... Eszem ágában sem volt és nem is lesz soha ilyenre reagálni, a vizsgán beszéljen csak az, aki vizsgázik. Amit tud, elmondja, amit nem mond el nem tud, mi a csudának vallatni...? Végül is nem lett kivágva senki – ez nem tudom jó-e, mert hát kicsit, valami egészen kicsit azért illene tanulni... Sajnos, akad mindne alkalommal egy-két hallgató vagy hallgatónõ, aki szerint nem is, és most is volt ilyen... Nem sanyargatni akarja az ember õket – de hát milyen már, hogy valakinek diplomája van, ráadásul abban szerepel, hogy informatikus – és a táblázatkezelõrõl azt sem tudja, eszik-e vagy isszák...
Egészében szép feleletek voltak és megvolt az ez évi szigorlat is. Koradélután, nem sokkal dél után megvolt az eredményhirdetés is, azután a hallgatók elmentek, még kis papírmunka volt, aztán én is elköszöntem és jöttem... Odafelé csináltam képeket a Deák téren, visszafelé meg örültem hogy lejutottam: a Várban valami rendezvny volt, elképesztõ volt a tömeg és lefelé a kisbuszba alig fértem be. Három, angolul beszéló alig huszonéves csajjal szorongtunk az ajtó szegletében, õk bezzeg a városnézésrõl fecsegtek... Nekem az járt a fejemben, miként zárom le Erika csoportjait, ha nem jön és ha jön na akkor hogyan... :(
keleteurópa... Kisbetûvel :(