(#790) Megvolt a tavaszi félévben esedékes három (esetleg négy) foglalkozás közül az első. A kettes teremben voltunk velük, az egyes elég hideg ilyenkor, nem 100%-kal megy a fűtés a hétvégén. Most a másodévesekkel volt órám. Ők kevesen vannak, alig tizenhárom fő kapott osztályzatot az elmúlt félévben. Mostanra viszont kiteljesedett a csoport, öten voltak akik máshonnan jöttek át, így egy tanteremnyi csoport jött össze. Azok, akik máshonnan jöttek, persze nem ezt illetve nem pontosan ezt hallgatták eddig mint az itteniek, ez nekik legalábbis eléggé problémás. A félév végén ráadásul szigorlat, ez az eddigi informatika tárgyakat fogja össze, habár tizenkét tételben nem lehet mindent, de akkor is. Erre utalt az egyik hallgatónő kérdése E-mail-ban is: javasoljak erre valami megoldást. Hát erre nem nagyon tudtam mit mondani: ha tananyagot kér az OK (volt is aki kért, el is küldtem), de hát csodát nem tudok tenni.
Ma „Hálózati ismeretek II” című tantárgy foglalkozása volt. Nem igazán tudom minek kettő alkalom erről a témáról nekik, erről írtam is azt hiszem valamelyik korábbi post-ban de hát ha ez van előírva akkor erről esett szó. Ez a tantárgy egészen egyszerűen ezen a szinten nem tartalmaz annyi tananyagot, hogy erre kettő nap kellene. Az elmúlt félévben is kerítettünk sort a foglalkozás utolsó órájában a szigorlati beugró feladatra (a tapasztalat számomra kimondottan ijesztő volt) és ma is hasonlót tapasztaltam...
Pontosan kezdtünk, a hallgatók is, talán ha ketten, hárman jöttek később. Szombaton nem volt üres az épület, valami szakmai program volt, igaz a másik épületszárnyban... A foglalkozás tartalma eléggé átfedett az őszi félévben tartott ilyen foglalkozással: ezen érdemes lenne elgondolkodnom, hogy egyetlen tananyaggá összeszerkeszteni ezt – erre valamikor nyáron amikor napi munka kevesebb van, na akkor kellene sort keríteni – és ezt egyszerűen ketté vágni: egyik az őszi félévbeli a másik a tavaszi tárgy tartalma lenne. Habár nem vagyok abban biztos, hogy a következő félévben lesz-e ez a tárgy. Sajnos úgy látom, az informatikus könyvtáros képzésben inkább tárgyalástechnikai trénig, karrierépítés, konfliktuskezelés mit informatika. Biztosan így kell ennek lennie, a nevezett tárgyak tényleg fontosak. Az időalap véges, ezen kell a tárgyaknak és az előadóknak megosztozniuk. Tegnap azonban eléggé megrettentett, amikor a legutolsó órában Excel-lel dolgoztunk és a csapat majd fele olyan szinten mutatott képzetlenséget és tájékozatlanságot ebbe, hogy ha egy középiskolás diákom teszi ezt, hát akkor kétségbeesek hogy miért nem tanítottam jobban. Őket, a főiskolásokat táblázatkezelésre soha nem tanítottam.
Ebben a teremben, a kettes számtechben volt szombaton a foglalkozás. Tegnap adatvédelemmel meg titkosítással egészítettem ki a tananyagot, ez volt nagyjából a foglalkozás második harmada. A legelején nagyon nyomatékosan elmondtam, hogy a számonkérés anyaga nem csak a diasorozat. Mindig nagyon zavart, zavar amikor ilyen alkalmon a hallgatók karba tett kézzel ülnek, hiszen a szokás az hogy az előadó a prezentációt közreadja. Mondjuk kérdés, hogy ha ennyi elég is lenne, akkor mi a fenének a foglalkozás? Na most egyfelől a számonkérést jó messzire eltoltam, május kilencedikén, a másik tárgy foglalkozásának elején lesz, másfelől semmit nem használhatnak hozzá azaz mindenképpen tanulniuk kell. Kissé nehezteltek de nincs más megoldás, másként, ez a tapasztalatom, teljesen komolytalan a dolog. Sajnos az ő képzésükben visszamenőleg már nem tudok mit tenni de ha lesz hasonló képzés, ha lesznek hasonló foglalkozások, akkor a következő évfolyamok számára valami ilyesmit kellene tenni hogy komolyan is vegyék meg tanuljanak is valamit és ne a szigorlat (a másodévesek) vagy az államvizsga (a harmadévesek) előtt bukjon ki, hogy ez meg az bizony szerepelt előadáson, foglalkozáson. Na ilyenkor a hallgatók bájos mosollyal replikáznak amikor ezt emlegetem, hogy miszerint haj de régen is volt az! Talán ha tényleg tanulni kell a tárgyaim vizsgáira, ha hátrányban van aki nincs ott (akármi indokkal is nincs), akkor ez másként lehet. Persze ha lesz még tárgy, ebben sem vagyok biztos, hogy szép lassan nem kopik ki az informatika az informatikus képzésből... Ez van.
Az egyik, átjelentkező kollegina mutatta a szigorlati tételsort. Hát, mint mondjak... Legalább két dolog heveny módon nem tetszik benne és ezt amikor a BA képzés a szigorlatig eljutott, jeleztem. A tételsor most is pont olyan mint volt... :( A kisebbik bajom, hogy a WEB lap készítéssel kapcsolatban a dreamweaver szerkesztő használatát kérik vissza. Elhiszem, hogy a főiskola megvette (habár erősen kétlem, hogy egy 20 gépes terem számára 20 licence-t vettek, az meg és egy licence-t szétmásolni a gépteremben meg pont olyan lopás mint ha feketén használnák), meg azt is, hogy a tantárgy felelőse ismeri a programot hát ezt tanítja és kész. Persze talán annak is latba kellene esnie, hogy mennyibe is kerül ez a program és hogy ez a képzés alapvetően könyvtárosokat képez, közkönyvtárak, iskolai könyvtárak pedig nem állnak olyan jól hogy erre ennyit kiadhassanak. Ez a másik, talán nyomósabb ok hogy az ingyenes megoldásokra kellene koncentrálni, ahogyan tesszük itt. Ugyan mutattam nekik grafikus szerkesztőt (NVU) de a forrás szerkesztést kellene erőltetni főiskolán! Csak statikus HTML-t tudtam leadni nekik, sajnos még a CSS-re sem futotta, pláne nm programozásra. Az már ehhez képest talán annyira nem is fontos, hogy van tétel a tételsorban ami egyetlen tőmondat és van ami egy öt, bővített mondatos bekezdés! Aránytalan – a tételsor fontos dolog, orientálja a hallgatókat, a vizsga alapja, erre oda kellene figyelni. Nem sokat tudok tenni, átszerkeszthetem, de a főiskola lapjára ettől még az nem kerül ki, ettől még onnan újra és újra ezt a tételsort fogják leszedni és ennek mentén kell a szigorlatra felkészülni. Hát ez van, ehhez kell alkalmazkodni...
A foglalkozás végén, kettő órát szántam rá, két feladatot nyomtunk le. (Hármat akartam, de olyan lassan haladtunk mindkettővel hogy a harmadikba, az adatbázis kezelésesbe ár nem tudtam belefogni de azt annyira nem bánom, adatbázis kezeléssel foglalkoztunk korábban. Hogy mennyire maradt meg bennük azt nem tudom, van tippem de inkább nem gondolok bele mert még engem jobban megijeszt a hallgatók szigorlata mint őket.) Az első feladat egy HTML volt, amiből tavaly feladatuk, házijuk is volt, bár volt azt hiszem, úgy emlékszem aki pár karakter lecserélésével beadta valaki másét. Ezzel sem tudok sokat tenni, a lehetőség hogy ezt a feladattípust gyakorolja, megvolt... Na szóval HTML – de hogy ne legyen unalmas nekik, egy keretes (frame) lapot csináltunk meg, ilyet még azokkal sem oldottunk meg akikkel volt foglalkozás korábban. Nehezen ment... Sok apró hibát vétettek. Nem is tudom, sajnáljam vagy örüljek annak, hogy a szigorlati beugrók között nincs HTML készítés... Van viszont táblázatkezelés! Ez volt a második feladat, egy középszintű érettségi feladat leggondolkodtatóbb részeit csináltattam meg velük! Hát, a csapat egyik felének komoly, alapvető gondjai voltak vele! Meg is rettentem és értetlenkedtem – ezt őszintén tettem – hogy ez meg hogy lehet, hát nem használnak napi szinten táblázatkezelőt? Az után hogy láttam, mennyire ügyetlenül kezelik egyesek, csak azon rettentem meg jobban amikor mondták: nem. Hát, így nehéz lesz... Pedig egy könnyű feladatot dolgoztunk fel, ennél csak nehezebb akad... Alapvető gondjuk van a függvények mibenlétével, paraméterezésével de sokaknak az abszolút, relatív hivatkozásokkal is. A szigorlati előkészítőn a négy feladattípusból húznak és azt csinálják amit kaptak – mos már csak azt nem tudom, mi lesz azzal aki nem teljesíti a beugrót...
Fél öt után végeztünk – a maradék húsz perc az adatbázis elkezdéséhez már nem lett volna elég. Mindennek van tanulsága, ennek nagyjából a tanagyag átrendezése az egyik, a szigorlati feladat-típusok szükségszerű gyakoroltatása a másik. (Mondjuk erre olyasmi jobb lenne, mint amit a SzÁMALK-os képzésben: tantárgy aminek ECDL kompetenciák a neve. Mondjuk elvileg felesleges, hiszen ha a képzés a közismereti középszintűre épül, fel lehet tételezni az ott tanítottakat. De ez levelező képzés, az itt résztvevők számára nem volt még középiskolában ilyesmi. Na ez is olyasmi amit a főiskolával kellene lerendezni – nem sok esélyt látok rá...)