(#2184) 2012. június 15., péntek
Megint letelt egy év. Tegnap megvolt az utolsó órám ebben az évben, úgy alakult, hogy éppen a sajátjaimakkal volt a tanév utolsó foglalkozása is, informatika. „E” osztály, ez nálunk a nyelvi elõkészítõ jelzete, E osztály, mint a legutóbbi is de ezzel nagyjából vége is a hasonlóságnak.
Az osztály gyakorlatilag két nagyon eltérõ csoport: angol és német. Az angolosok vannak többen. Õk egy átlagos csoport, nem rosszabbak, igaz és egyelõre úgy néz ki, nem is sokkal jobbak mint egy átlagos osztály. Valaha az E osztályba markánsan jobb eredmények születtek, most amikor például a jutalomútra kerestünk négy feletti átlaggal diákokat, egyet tudtam kiállítani és egy másikat üggyel-bajjal.
A németesek azonban :( Mind jó srác egytõl egyig, de nagyon sok az, akivel probléma van... Hebehurgyák, kelekótyák olykor, szelesek, nehezen fegyelmezhetõek. Illetve és azt hiszem: speciálisan kell, lehet kezelni fegyelmezni õket, talán nem erõvel hanem szép szóval odafigyeléssel a csuda tudja.
De ami most, a félév zárásánál igen nagyon nem is ez, hanem az foglalkoztat, mekkora is a bukások száma. A bukások aránya... A félévkor ez egyenesen katasztrofális volt! Azt sem értem, hogy a srácaimat látva akik szorgalmasabbak nem lettek, odafigyelõsebbek sem, hogyan lehet akkor, hogy hipp-hopp a bukás szám a harmadára csökkent? Nem ugyanaz a mérce félévkor meg év végén? Az sem értem emellett, hogy az ördögbe bukhat meg 30-ból nyolc amikor olyan tárgyak okoztak gondot, ami ebben az évben „csak” szinten tartó? Mert hogy a nyelvi elõkészítõ évfolyamon a nyelv és az informatika a súlyos tárgy (ami az óraszámot illeti), a többi „csak” szinten tartó. Az idézõjel helyénvaló, mivel ez a „csak” nem degradálás akar lenni, hanem a tárgy óraszámokban kifejezett súlyát jelzi. Vannak nagyon nagy óraszámos tárgyak, mint a heti tizenkettõ (!) nyelv és a heti öt órás informatika és vannak a heti egy-két órában tanított (tanult?) tantárgyak. Most, az osztályozó konferencia elõtt az én lükécskéim úgy állnak, hogy matekból, magyarból történelembõl buktáznak páran... De hát ezekbõl „csak” ismételtek, általános iskolában vett anyagot vettek ismét... Amikor ezek a tárgyak érdemben csak jövõre a nekik tizedik, tantervét tekintve kilencedik évfolyamon indulnak az érettségis tematikával...?
Nem tudom mi lesz, tudom elõre az ellenérveket: a diák nem tanul, nem csinál leckét, nem hajlandó a kötelezõ olvasmányokat elolvasni... És ez (sajnos) mind igaz is... Érv ilyenkor az is, hogy ha most megszánjuk, az érettségin lesz bajba. El szokott hangozni az is, hogy ha most átengedjük, akkor annak az az üzenete, hogy képes lesz letenni az érettségit, pedig... Pedig pedig – az érettségi eredményeinek statisztikája ezt az utóbbit nem igazolja vissza! Persze erre lehet mondani, hogy ilyen meg olyan az érettségi, lehet kritizálni azt, de ettõl még a tény tény marad: az e a képzési szakasz arra, az akármilyennek ítélt érettségire készít fel.
Ma lesz az osztályozó konferencia, ez lesz a legfõbb eldöntendõ kérdés – a legutolsó helyre (utolsó elõttire) kértem az osztályomat, mert ez nem lesz sem egyszerû, sem rövid értekezlet :(